OTKAZIVANJE KOČNICA, blokiranje sigurnosnih sustava, požari, te problemi s papučicom gasa koji su nerijetko završavali tragičnim posljedicama samo su dio bogate prošlosti u životopisu pojedinih proizvođača.
Poziciju broj jedan u negativnom smislu i dalje suvereno drži Ford koji je u samo desetak godina u svoje servise zvao čak 16 milijuna automobila.
Medijsko iživljavanje
Na sreću naših kupaca, ta su se povlačenja u pravilu odvijala u SAD-u, tako da su naši kupci u slučaju Forda ipak ostali pošteđeni odlaska u servis.
Potpuno drugačiji slučaj je Toyota koja je globalni problem papučice gasa donijela i u naše dvorište. Više od 7000 opozvanih automobila do sada najveća je brojka zabilježena na našem tržištu. No, olakotna okolnost za japanskog proizvođača je činjenica da su grešku priznali, te je bez ikakve nadoplate ispravili.
Na njihovu žalost, dugogodišnji trud i stvaranje ugleda kvalitetnog proizvođača preko noći su postali potpuno nevažni. Ne želimo biti Toyotini odvjetnici, no stoji činjenica da je nad njima izvršen klasičan medijski linč koji je već i rezultirao drastičnim padom prodaje u siječnju ove godine.
Kao utjeha ipak može poslužiti nedavno istraživanje (NHTSA) provedeno na relevantnom uzorku od 200.000 vozača o broju pritužbi na automobile.
Prema tim podacima u posljednjih deset godina, Toyota spada u razred iznimno kvalitetnih proizvođača, a od nje su bolji jedino Mercedes, Porsche i Smart. Svi ostali važniji proizvođači, uključujući GM, VW, Volvo, Hondu , BMW i Mazdu, imali su znatno više posla u smirivanju odnosa sa svojim klijentima.
Kiks Toyote oduševljeno su dočekali ostali proizvođači poput GM-a i Forda koji se na ljestvici prodajnih rezultata rapidno dižu. GM je čak napravio korak više, te je vlasnicima svih Toyotinih vozila ponudio popust od 1000 dolara ako odluče kupiti bilo koji GM-ov artikl.
Izazvan bijes kupaca
Kada se uzme u obzir borba za svakog kupca između spomenutih korporacija, ispada da su kupci tek kolateralne žrtve njihova sukoba. Njima je važno tko ima veću prodaju, a broj poginulih ili teško ozlijeđenih ionako će se voditi tek kao statistički podatak.
Ipak, ako je suditi po primjerima iz prošlosti, opoziv automobila sigurno će ostaviti većeg traga na proizvođaču. Pravi primjeri mogu biti Volkswagen, General Motors, Ford, a i mnogi drugi koji su na svojoj koži osjetili bijes kupaca.
Njihova je prodaja u razdoblju nakon većih opoziva dotaknula samo dno, a oporavak, te povratak na stare staze u pravilu je bio dugotrajan i bolan proces. Nema sumnje da Toyotu čeka identičan scenarij, pitanje je samo u kojoj mjeri i s kakvim posljedicama.
Gubitak imidža najkvalitetnijeg proizvođača u ovom se trenutku čini kao prihvatljiva opcija, no samo će reakcija kupaca biti jedino adekvatno mjerilo. Njihov palac dolje bio bi prevelik zalogaj čak i za najvećeg proizvođača automobila na svijetu.
>> Toyota radi na Aurisu Hybrid
>> Toyota Urban Cruiser – SUV niže klase na platformi Yarisa
>> Toyota Verso stigla na tržište, više Avensis nego Corolla