Facebook pretraga, prijatelji na Facebooku
Hvale se da im je jetra mini bar i da ne znaju s kim su spavale
Facebook profil danas je nešto što mora imati svako dijete koje drži do sebe, ozbiljno je objasnila 11-godišnja Ana. Ima svoj profil već godinu i pol dana, i veći dio njezina društvenog života odvija se na toj društvenoj mreži. Najčešće je na Faceu kad mame i tate nema doma, odnosno kada dođe iz škole.
Ana je jedna od tisuća djece koja nekoliko sati dnevno provede na Facebooku, iako je prema pravilima te, u Hrvatskoj najpopularnije, društvene mreže premlada da bi uopće kreirala profil. Minimalna dob je, prema pravilima, 13 godina. No, ne postoji nikakav sustav kvalitetne kontrole, pa je dovoljno da dijete bilo koje dobi slaže datum rođenja i da bez problema napravi profil.
Lascivne fotografije
Prema podacima Interaktivnog studija, agencije za promociju na društvenim mrežama, od nešto više od 1,1 milijuna aktivnih korisnika Facebooka u Hrvatskoj, njih 276.220 u dobi je između 13 i 17 godina, odnosno tako su napisali pri stvaranju profila. Koliko je tu – ili u drugim dobnim skupinama – mlađih od 13 godina, teško je procijeniti. Ali je zanimljivo da na Faceu ima 25.000 djece od 13 do 17 godina više nego što ih, prema procjenama Državnog zavoda za statistiku, u toj dobnoj skupini ima u cijeloj Hrvatskoj!
– Mislim da nisam premlada za Facebook, ima i mnogo mlađih – kaže Ana.
Roditelji joj znaju da posjećuje Facebook, no ne znaju točno o čemu se radi, niti provjeravaju što Ana tamo piše. A mnoge stvari na njezinom profilu – prije svega fotografije u kupaćem kostimu i lascivne poruke koje izmjenjuje s prijateljima – vjerojatno bi sablaznile većinu odraslih.
– Nisam sigurna da bi to posebno šokiralo i njezine roditelje. To što djeca danas rade – u životu i na Facebooku – izravna je odgovornost nas odraslih i vrijeme je da je počnemo preuzimati. Ponašanje i stavove djece u toj dobi modeliraju različiti idoli, i to njima najvažniji ljudi, među njima često i roditelji. Djeca na Facebooku preslikavaju naš život, naše vrijednosti i vrijednosti koje im mi kao društvo sustavno plasiramo – smatra psihologinja Jasminka Jelčić, članica Mreže za razvoj i kreativnost (MRAK).
Društvo u kojem je gotovo svako područje života seksualizirano i banalizirano stvorili su odrasli, ali direktan utjecaj takvog svijeta nije mogao zaobići ni djecu. Otuda takvo ponašanje djece, ali i stav roditelja koji su spremni tolerirati djeci ponašanja kakva su donedavno smatrana u najmanju ruku neprimjerenima.
Analizirajući interese koje u osobnim podacima navode najmlađi korisnici Facebooka, Interaktivni studio ustanovio je da su iznimno popularni – seks i alkohol, a te pojmove navodi čak dvostruko više djevojčica nego dječaka!
Bomba na internetu
I seks i alkohol su u dobi od 13 godina ilegalni.
– Djeca nisu odgovorna, ona su kolateralni taoci vremena u kojima živimo. Mi sada glavninu energije investiramo u popravak fasade, a potpuno zanemarujemo klimavost temelja prevladavjućeg sustava vrijednosti – kaže psihologinja.
Dijete u nižim razredima osnovne škole, smatra, ne treba nikakav profil na Internetu ako ima dobru društvenu mrežu u živom kontaktu.
– Normalno je da djeca to traže, iz znatiželje. Ali dijete koje ima mrežu u razredu, na izvanškolskim aktivnostima, u kvartu, nema zapravo ni vremena za Facebook. U prijašnjim generacijama kultura druženja bila je mnogo razvijenija. Roditelji su se mnogo više družili, djeca su se družila s vršnjacima, s roditeljima, s rodbinom, s roditeljevim prijateljima. Danas su djeca već u nižim razredima osnovne škole neobično mnogo vremena sama kod kuće, bez ikakva društva. Što će drugo raditi nego “visiti” na Facebooku? Facebook sam po sebi nije nikakva opasnost, ali može postati tempirana bomba kad na njemu aktivno sudjeluje netko od, primjerice, 12 godina. U toj dobi teško je samostalno odrediti granice, a sve je dostupno – kaže psihologinja.
Tko se igra dinosaurima?
A na Facebook se, kako nam je objasnila Ana, može staviti baš sve i biti što god hoćeš – ona stavlja fotografije u seksi pozama, a stavila je čak i neke privatne fotografije svojih roditelja na plaži!
– Doista se može staviti bilo što, ali pravila Facebooka su jasna – nema golišavih fotografija niti ikakva vrijeđanja. Ako se pojave fotografije koje su seksualizirane, bilo tko to može prijaviti i nakon toga će osobe zadužene za kontrolu manualno provjeriti o čemu se radi i ukloniti ih. U praksi je, naravno, problem ako nitko ne prijavi – kaže Danijel Ackermann iz Interaktivnog studija.
Dodaje kako se stalno radi na poboljšanju sigurnosti, osobito kad su djeca u pitanju.
Iako na Faceu službeno nema mlađih od 13 godina, sadržaji namijenjeni djeci od, primjerice, šest do deset godina iznimno su popularni.
– I to nam je jedan pokazatelj da se prijavljuju djeca i lažu o svojim godinama. Primjerice, kad smo prošle godine analizirali dobne skupine koje najčešće igraju jednu dječju igricu s dinosaurima, “iskočili” su nam 14-godišnjaci i 19-godišnjaci. To su zapravo mlađa djeca koja su otvarala profile 2008. godine i koja su tada upisala da imaju 13 godina, što je minimum za kreiranje profila, ili, još češće, 18 godina. Te nam dobne skupine “eksplodiraju” svaki put kad istražujemo nešto namijenjeno manjoj djeci – objašnjava Davor Runje iz agencije Drap, koja je napravila istraživanje o popularnosti “fan” stranica i igrica na Facebooku.
Da, jesam, ok, da, hoću…
– U vremenima kad su odrasli primarno fokusirani na recesiju, besparicu, krizu ili karijeru djeca su u opasnosti o mnogim temama učiti metodom vlastite kože, koja ponekad može biti jako skupa. Stoga je svaki trenutak proveden u razgovoru o vrijednostima sa svojim djetetom – financijskim rječnikom rečeno- investicija s najvećom dodanom vrijednošću – poručuje psihologinja Jelčić.
Potraži partnera uz Životinjsko carstvo
Veliki broj aktivnih korisnika Facebooka provodi značajan dio vremena igrajući neku od popularnih igara, poput Pet Society ili skupljanja sličica Životinjskog carstva.
Analizom igrača ustanovili smo da su te igrice zapravo postale “dating” stranice, odnosno stranice na kojima korisnici traže partnere. Mnogima je to mnogo lakše i prihvatljivije nego otići na stranicu namijenjenu pronalaženju partnera – objašnjava Davor Runje iz agencije Drap.
U iznimno popularnom Životinjskom carstvu potrebno je ispunjavati virtualni album sa sličicama. Tu postoji i mogućnost mijenjanja duplikata, a aplikacija sama nudi one korisnike s kojima osoba ima što mijenjati. Na ekranu se vrte fotografije tih osoba i svatko bira koga će izabrati za razmjenu. Najčešće su to osobe suprotnog spola, a analiza sadržaja popratnih poruka nedvojbeno je pokazala da ova igrica sve manje ima veze sa sličicama, a sve više s traženjem partnera.
Koliko ih je na Facebooku?
dob muškarci žene ukupno
13-17 GODINA 134.960 141.260 276.220
18-24 GODINE 195.160 184.480 379.640
25-34 GODINE 152.140 142.180 294.320
35+ GODINA 95.860 75.860 171.720
UKUPNO 578.780 543.780 1.121.900
Što ih najviše zanima?
interes dečki cure ukupno
SEKS 4.440 8.080 12.520
SINGLE 57.000 55.420 112.420
U VEZI 15.400 25.320 40.720
LJUBLJENJE 6.080 11.600 17.680
ALKOHOL 8.820 14.000 22.820