Brisanje povijesti
U Americi su registrirane tvrtke čiji je osnovni posao – brisanje podataka s interneta na zahtjev njihovih klijenata. Jednu je osnovao Michael Fertik, 28-godišnji diplomirani pravnik, donedavno odličan student Harvarda. Fertik je originalnu ideju pretvorio u tvrtku manje originalnog imena Reputation Defender (Branitelj reputacije). Na ideju za pokretanje posla došao je slučajno.- Imamo klijenta koji je psihijatar u Velikoj Britaniji. Čovjek je mlad, ali prilično uspješan i karijera mu se sjajno razvija. No, prije osam godina sam je na jednom forumu otvoreno pisao o kliničkoj depresiji od koje je tada patio. Danas se to što je tada stavio na internet jako odražava na njegov život: to vide pacijenti, kolege, bolnica…Drugi je slučaj klijentica čija je kći poginula u automobilskoj nesreći, a godinama nakon toga nju su progonile fotografije djevojčina rasutog mozga. Fotografije je napravila policija na očevidu, ali ih se netko domogao i stavio na internet. Nedavno smo radili i za klijenticu koja je prije četiri godine imala operaciju, a nekoliko dana poslije toga dala je izjavu u kameru o tome kako je veoma zadovoljna liječnikom i učinjenom operacijom.No, žena je poslije počela patiti od simptoma koji su povezani s operacijom. I dok je ona zapravo oštećena liječničkom pogreškom, na internetu je četiri godine stajala snimka u kojoj hvali liječnika i reklamira njegov rad. Imate svega i svačega. Jedan naš klijent bio je povezan s velikim političkim skandalom u Americi.Naime, neko su vrijeme ljudi mislili da je baš on dao neke povjerljive informacije i o tome se mnogo pisalo na internetu. Poslije se doznalo da on nije whistleblower, ali na internetu su ostali deseci blogova u kojima ga ljudi ocrnjuju. To su stari blogovi, ali i danas dostupni. Sada radimo na tome da se ta gomila zapisa makne jer je dokazano da taj čovjek nije kriv. Imamo i klijenta koji je prijatelju povjerio da je homoseksualac, a ovaj je to isti dan oglasio na internetu. I to smo zaustavili – ispričao je Michael Fertik.Čak 70 posto klijenata Reputation Defendera odrasli su ljudi koji se brinu za svoju reputaciju, a 30 posto njih su roditelji koji brinu za reputaciju svoje djece i žele uništiti nešto što je netko napisao o njihovoj djeci.Ipak, ne žele svi klijenti po svaku cijenu izbrisati zapise o sebi na internetu. Čak 50 posto klijenata Reputation Defendera traži jedino da im Fertikovi ljudi nađu što sve o njima i gdje piše na internetu.- Naš je moto search and destroy (pretraži i uništi), ali mnogi su sretni da im napravimo samo search. S obzirom na to, postavlja se pitanje zar ne mogu sami pretražiti internet i naći te podatke.- Vozite li vi automobil? Vozite! Mijenjate li sami ulje? Ne, jer nemate pojma kako se to radi! Tako je i s internetom. Ljudi znaju da je internet velik prostor, da Google i nekoliko drugih tražilica nisu dovoljni, i spremni su platiti profesionalca da im pretraži internet i nađe stvari o njima. Samo jedna trećina klijenata dolazi s idejom da se nešto uništi, a ostali dođu do toga kad im kažemo što sve na internetu piše o njima – objasnio je Fertik.Prije tri mjeseca, kad je pokrenuo posao, za Reputation Defender radilo je petero ljudi. Danas ima 35 zaposlenih i još mnogo posla za nove ljude. Fertikovi zaposlenici rasuti su po cijeloj Americi: od Kentuckyja, Philadelphije i Chicaga do New Yorka i Kalifornije.- Sjedište tvrtke je u Kentuckyju, a najveći ured je u Kaliforniji jer tamo je najlakše naći tehnološki pismene ljude, tamo je puno dobre radne snage. Tamo je i Silicijska dolina – objasnio je Fertik. Na reklamu Reputation Defendera dosad je potrošio simboličnih 300 dolara. Priča se zakotrljala sama od sebe.- Jednostavno se pokazalo da je mnogo ljudi jedva dočekalo ovakav servis. To je ludilo… Još sam u stanju šoka. Presretan i šokiran. Ne mogu vjerovati da me zovu iz cijelog svijeta. Počeli smo prije tri mjeseca. Kada kreneš s novim web siteom na internetu, Googleu treba tjedan ili dva da te nađe. No, samo dva dana nakon što smo krenuli, neki su blogovi počeli pisati o nama. I tako su nam stigli prvi klijenti.Tada nisam imao ni ured. Radio sam u kući svoje djevojke u Kaliforniji. Nismo imali fiksni telefon, nego samo mobitele. Dva tjedna nakon pokretanja posla, u samo 45 minuta zvali su nas za intervju novinari iz Kanade, Australije i s Novog Zelanda. Intervjue sam davao iz kupaonice…Sjećam se, bilo je 4 ujutro kad sam sjedio u pidžami i govorio za novozelandski radio. Onda su nas zatrpali klijenti s Novog Zelanda, a mi još nismo mogli prihvaćati inozemne kreditne kartice.Sjedio sam u pidžami i razmišljao što da radim jer ne mogu prihvatiti ni njihov novac. Bilo je to ludo, osjećao sam se kao da sam otvorio Pandorinu kutiju, a ne super uspješan posao – otkrio je vlasnik tvrtke.Dvije su stvari koje zaposlenici Reputation Defendera neće niti pokušati obrisati: novinarske članke objavljene u medijima te sudske spise i dokumente koji su u Americi javno dostupni. Čim su osnovali tvrtku, nekoliko je registriranih pedofila zatražilo njihove usluge.- Nekoliko tipova optuženih za raspačavanje dječje pornografije kontaktiralo nas je u prvih tjedan dana nakon što smo krenuli s poslom. Htjeli su da na internetu izbrišemo sudske presude, novinske članke i sve druge stranice gdje se govori o njihovoj kriminalnoj prošlosti. Naravno da smo ih odbili. Bio sam šokiran kako su nas uopće pronašli samo nekoliko dana nakon što smo počeli raditi – rekao je Fertik te dodao: – Iskreno, tko zna čega će tu još biti. Mi smo prekratko na tržištu… Još ne znam kakve ću sve klijente i zahtjeve dobivati, dajte mi još tri – četiri mjeseca.Kako to radi Reputation Defender? Fertikovi zaposlenici nisu hakeri koji ulijeću na tuđe stranice. – Prvi je korak da jednostavno pitamo, zamolimo da se nešto obriše. Možda zvuči smiješno, ali to djeluje ako lijepo zamolite – objasnio je Michael Fertik. Pitanje je zašto klijent sam ne zamoli i tako uštedi ne plaćajući servis. – Imamo mnogo klijenata koji su prije kontaktirali nekoga tko je nešto napisao i molili da se to makne, ali nije upalilo.No, kad se pojavi neka pravna osoba, kompanija, u ovom slučaju mi, to djeluje na ljude. Mi djelujemo ozbiljno. Pišemo dopise ljudima koji kontroliraju server, ljudima koji kontroliraju forume, urednicima i poduzimamo korake o kojima ne želim govoriti za novine. Dakle, na početku smo vrlo, vrlo pristojni, vrlo pristojno tražimo, a ako to ne upali, postanemo manje fini.Kako to izgleda kada Reputation Defender postane manje fin? – Onda možemo završiti i na legalnoj proceduri, možemo razgovarati s drugim ljudima koji imaju kontrolu nad sadržajima. Fertik ne želi detaljnije govoriti o tome kako radi Reputaion Defender: – Uskoro će se i to doznati, procurit će ili će netko skužiti, ali dotad sam odlučio šutjeti jer smo mnogo mozgali kako da ovo napravimo i nije bilo lako, a sada postoji more onih koji nas žele kopirati. I zato šutimo dok možemo.Brojni njegovi zaposlenici su pravnici, ali oni svoje klijente ne zastupaju kao odvjetnici, nego ih samo povezuju s drugim odvjetnicima. – Amerika je pravno veoma komplicirana zemlja. Samo određen broj stvari reguliran je federalnim zakonom, što znači da vrijedi za sve savezne države.Mnogo je toga što je regulirano zakonima svake savezne države i razlikuje se od Kalifornije do Mississippija. Kad je riječ o sadržajima na internetu, to tek može biti komplicirano. Imali smo slučaj gdje je klijent bio iz Wisconsina, osoba koja je stavila podatke iz Illinoisa, a podaci su bili na serveru u Virginiji. Riješili smo slučaj tako da smo kontaktirali institucije u Virginiji i slijedili pozitivne pravne propise te države.Reputation Defender, ipak, ne jamči da će sasvim uspjeti očistiti internet od stvari koje se klijentu ne sviđaju. – Ono što mi radimo jest neka vrsta PR usluge. Zvijezde imaju PR stručnjake koje masno plaćaju, a obični ljudi nama mjesečno plate 16 dolara da bismo pazili na to što se o njima objavljuje na internetu.Ako žele da nešto s interneta obrišemo, to će ih stajati oko 30 dolara. U nekim slučajevima uspijevamo riješiti problem u roku od 24 sata, u nekim slučajevima treba nam tjedan dana, a imamo i slučajeva gdje još nismo uspjeli. Prekratko smo prisutni da bih vam mogao reći koliki nam je točno postotak uspješnosti – komentirao je Fertik.Dodao je da je sretan što je prvi došao na ideju, ali i svjestan da mu već puno njih puše za vratom. – Mogućnosti su goleme. Mislim da će polovica stanovništva razvijenih zemalja u sljedećih deset godina postati klijenti ove industrije.Zapravo ne znam kako već prije netko nije krenuo s ovim poslom. U Americi se mnogo kompanija također bavi nekom vrstom identity managementa (menadžmenta identiteta). Rade neke tehničke stvari, na primjer, možete kod njih osigurati svoj password tako da ga možete naći ako izgubite računalo na kojemu se password nalazi – istaknuo je Fertik.