Zakon o plaćama državnih službenika (prijedlog)
Zakon o plaćama državnih službenika
1. DIO – UVODNE ODREDBE
Sadržaj zakonaČlanak 1.Ovim Zakonom se uređuju plaće i druga materijalna prava državnih službenika.Pravo na plaćuČlanak 2.Državni službenik ima pravo na plaću i druga materijalna prava pod uvjetima utvrđenim ovimZakonom, drugim propisima i kolektivnim ugovorom.
2. DIO – PLAĆA
1. POGLAVLJE – VISINA I ISPLATA PLAĆEStruktura plaćeČlanak 3.Plaća državnog službenika sastoji se od osnovne plaće i dodataka na osnovnu plaću.Osnovna plaćaČlanak 4.(1) Osnovna plaća je umnožak koeficijenta plaće državnog službenika i mjesečne osnoviceza izračun plaće.(2) Osnovna plaća pripada državnom službeniku za rad u punom radnom vremenu naradnom mjestu na koje je raspoređen za razdoblje od jednog mjeseca.Mjesečna osnovica za izračun plaće državnih službenikaČlanak 5.(1) Mjesečna osnovica za izračun plaće državnih službenika za narednu godinu utvrđuje sekolektivnim ugovorom.(2) Ako se ne postigne sporazum o visini mjesečne osnovice za narednu godinu, Vlada ćepredložiti mjesečnu osnovicu, koja će se utvrditi zakonom o izvršavanju Državnog proračuna.(3) Mjesečna osnovica za izračun plaće državnih službenika ne može biti manja odmjesečne osnovice za izračun plaće državnih službenika koja je bila utvrđena za prethodnuproračunsku godinu.Isplata plaćeČlanak 6.(1) Plaća se isplaćuje jedan puta mjesečno.(2) Plaća se isplaćuje najkasnije do 15. u tekućem mjesecu za prethodni mjesec.2. POGLAVLJE – PLATNI RAZREDI, PLATNI STUPNJEVI I KOEFICIJENTIPlatni razrediČlanak 7.(1) Radna mjesta u državnoj službi razvrstavaju se u 12 platnih razreda.(2) Razvrstavanje radnih mjesta u platne razrede utvrđuje se na temelju klasifikacije radnihmjesta državnih službenika u kategorije, potkategorije i razine potkategorija propisaneZakonom o državnim službenicima i propisima donesenim temeljem tog Zakona.Određivanje platnih razredaČlanak 8.Radna mjesta razvrstavaju se u platne razrede na sljedeći način:kategorijaradnih mjestapotkategorija radnihmjestarazinapotkategorijeplatnirazredglavni rukovoditelj 12.viši rukovoditelj 1 11.2 10.rukovoditelj 1 9.2 8.1 7.2 6.rukovodeći državni službeniciniži rukovoditelj3 4.glavni savjetnik 1 11.2 10.viši savjetnik – specijalist 1 9.2 8.viši savjetnik 1 7.2 6.savjetnik 5.viši državni službeniciviši stručni suradnik 4.stručni suradnik 3.viši referent 2.niži državnislužbenici referent 1.Platni stupnjeviČlanak 9.(1) U svakom platnom razredu ima 12 platnih stupnjeva.(2) Vrijednost platnog stupnja u platnom razredu izražena je koeficijentom.KoeficijentiČlanak 10.U platnim razredima i platnim stupnjevima utvrđuju se sljedeći koeficijenti:Platni stupanjPlatnirazred 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12.1. 0,88 0,91 0,93 0,96 0,99 1,01 1,04 1,07 1,10 1,12 1,15 1,182. 0,94 0,97 1,00 1,03 1,06 1,09 1,12 1,15 1,17 1,20 1,23 1,263. 1,02 1,05 1,08 1,11 1,14 1,17 1,20 1,23 1,27 1,30 1,33 1,364. 1,15 1,19 1,22 1,26 1,30 1,33 1,37 1,40 1,44 1,47 1,51 1,545. 1,30 1,34 1,38 1,42 1,46 1,50 1,54 1,58 1,62 1,66 1,69 1,736. 1,52 1,56 1,61 1,66 1,70 1,75 1,80 1,84 1,89 1,93 1,98 2,027. 1,77 1,82 1,88 1,93 1,98 2,04 2,09 2,15 2,20 2,25 2,30 2,368. 2,08 2,14 2,20 2,27 2,33 2,39 2,45 2,52 2,58 2,64 2,70 2,779. 2,40 2,47 2,55 2,62 2,69 2,76 2,84 2,91 2,98 3,05 3,12 3,1910. 2,79 2,87 2,96 3,04 3,13 3,21 3,29 3,38 3,46 3,54 3,63 3,7111. 3,28 3,37 3,47 3,57 3,67 3,77 3,87 3,97 4,06 4,16 4,26 4,3512. 3,84 3,96 4,08 4,19 4,31 4,42 4,54 4,65 4,77 4,88 4,99 5,11Koeficijent plaće državnog službenikaČlanak 11.Koeficijent plaće državnog službenika utvrđuje se prema platnom razredu u koji je razvrstanoradno mjesto na koje je državni službenik raspoređen i platnom stupnju za koji je državnislužbenik ispunio uvjete.Rješenje o plaćiČlanak 12.(1) Čelnik tijela donosi rješenje o plaći državnog službenika.(2) U rješenju se obvezno navodi redni broj platnog razreda u koji je razvrstano radnomjesto na koje je državni službenik raspoređen, redni broj platnog stupnja u platnom razredu ikoeficijent plaće državnog službenika.Određivanje platnog stupnja pri prijmu u državnu službuČlanak 13.(1) U postupku prijma u državnu službu, pri rasporedu na radno mjesto, državni službenikse raspoređuje u 1. platni stupanj u platnom razredu u koji je razvrstano radno mjesto.(2) Državni službenik iz stavka (1), koji je zadovoljio na probnom radu, ostaje u istomplatnom stupnju do ispunjenja uvjeta za promicanje propisanih ovim Zakonom.(3) Iznimno od stavka (2) ovoga članka, čelnik tijela može rukovodećeg i višeg državnogslužbenika, koji je zadovoljio na probnom radu, na prijedlog nadređenog službenika, ovisno oodgovarajućem radnom iskustvu i rezultatima u radu, rasporediti u najviše 3. platni stupanj uplatnom razredu u koji je razvrstano radno mjesto.VježbeniciČlanak 14.Vježbenik ima pravo na koeficijent plaće državnog službenika u visini od 90% vrijednostikoeficijenta 1. platnog stupnja u platnom razredu u koji je razvrstano radno mjesto na koje jeraspoređen.Određivanje platnog stupnja pri napredovanjuČlanak 15.(1) U postupku napredovanja, propisanom u Zakonu o državnim službenicima, državnislužbenik se raspoređuje u 1. platni stupanj u platnom razredu u koji je razvrstano radnomjesto na koje se premješta.(2) Ako je koeficijent platnog stupnja iz stavka 1. ovog članka niži od koeficijenta koji jedržavni službenik imao prije napredovanja, državni službenik se raspoređuje u prvi sljedećiplatni stupanj koji ima viši koeficijent od koeficijenta koji je službenik imao prijenapredovanja.Određivanje platnog stupnja pri promjeni pravilnika o unutarnjem reduČlanak 16.(1) Kada se kod promjene pravilnika o unutarnjem redu državnog tijela državnogslužbenika raspoređuje na radno mjesto iste ili niže složenosti (u istom ili nižem platnomrazredu), službenik se raspoređuje u platni stupanj koji po rednom broju odgovara platnomstupnju u koji je službenik do tada bio raspoređen, a unutar platnog razreda u koji je radnomjesto razvrstano.(2) Kada se kod promjene pravilnika o unutarnjem redu državnog tijela državnogslužbenika raspoređuje na radno mjesto više složenosti (u višem platnom razredu), službenikse raspoređuje u 1. platni stupanj platnog razreda u koji je radno mjesto razvrstano.
3. POGLAVLJE – PROMICANJE U PLAĆI
PromicanjeČlanak 17.Državni službenik promiče se u plaći kroz platne stupnjeve u platnom razredu u koji jerazvrstano radno mjesto na koje je raspoređen temeljem ocjena rada i učinkovitosti istjecanjem višeg stupnja obrazovanja.Promicanje temeljem ocjenaČlanak 18.(1) Državni službenik promiče se za jedan platni stupanj, ako je ocijenjen ocjenom„izvanredan“.(2) Državni službenik promiče se za jedan platni stupanj, ako je dva puta uzastopnoocijenjen ocjenom „odličan“.(3) Državni službenik promiče se za jedan platni stupanj, svakih pet godina, ako je u tomrazdoblju najmanje četiri puta ocijenjen ocjenom „dobar“ ili višom ocjenom.(4) Za promicanje iz stavaka (1) do (3) ovog članka računaju se ocjene dobivene nakonprethodnog raspoređivanja državnog službenika u platni stupanj u istom platnom razredu.(5) Sredstva za promicanje u plaći državnih službenika iz stavka (1) i (2) ovoga člankaosiguravaju se u državnom proračunu u iznosu do 1% mase sredstava za plaće za redovan radu državnom tijelu.Promicanje temeljem višeg stupnja obrazovanjaČlanak 19.Državni službenik promiče se za jedan platni stupanj za svaki stupanj obrazovanja, stečentijekom državne službe u području povezanom s djelokrugom državnog tijela, viši odpropisanog za radno mjesto na koje je državni službenik raspoređen.Raspoređivanje u niži platni stupanjČlanak 20.Državnom službeniku koji je ocijenjen ocjenom „ne zadovoljava“, a nije temeljem Zakona održavnim službenicima premješten na radno mjesto niže složenosti, raspoređuje se uneposredno niži platni stupanj od onog u koji je prethodno bio raspoređen.Rok za donošenje rješenjaČlanak 21.Čelnik tijela ocijenit će državne službenike za prethodnu godinu i donijeti rješenja opromicanju u plaći najkasnije do 1. ožujka tekuće godine.
4. POGLAVLJE – DODACI NA PLAĆU I OSTALA MATERIJALNA PRAVA
Dodaci na osnovnu plaćuČlanak 22.(1) Dodaci na osnovnu plaću su:1. dodatak za posebne uvjete rada2. dodatak za pojedine vrste poslova.(2) Dodaci iz stavka (1) ovoga članka utvrđuju se u postotku na osnovnu plaću za ostvarenesate rada.Dodatak za posebne uvjete radaČlanak 23.(1) Državni službenici koji rade na poslovima s posebnim uvjetima rada imaju pravo nadodatak na osnovnu plaću.(2) Poslovi s posebnim uvjetima rada su poslovi na kojima zbog njihove naravi, težine iokolnosti u kojima se obavljaju prijeti opasnost od ugrožavanja života, profesionalne bolestiili znatnog narušavanja zdravlja.(3) Poslove s posebnim uvjetima rada i visinu dodataka za državne službenike koji rade natim poslovima utvrđuje Vlada uredbom.Dodatak za pojedine vrste poslovaČlanak 24.(1) Državni službenici koji rade na poslovima od posebnog interesa za državnu službuimaju pravo na poseban dodatak na osnovnu plaću.(2) Poslove iz stavka 1. ovoga članka i visinu dodatka utvrđuje Vlada uredbom.Nagrada za izniman učinakČlanak 25.(1) Državnom službeniku koji tijekom godine postigne iznimne rezultate od značaja za raddržavnog tijela može se isplatiti nagrada za izniman učinak u iznosu do 3.000,00 kn.(2) Odluku o isplati nagrade donosi čelnik državnog tijela na prijedlog povjerenstva kojeimenuje.(3) Nagrada iz stavka (1) može se isplatiti više puta godišnje s tim da zbroj isplaćenihnagrada u godini ne može biti viši od dvije mjesečne plaće državnog službenika.(4) Sredstva za isplatu nagrada u osiguravaju se u državnom proračunu u iznosu do 0,1%mase sredstava za plaće za redovan rad u državnom tijelu.
3. DIO – PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Rok za donošenje rješenja o plaćiČlanak 26.(1) Čelnici tijela dužni su donijeti rješenja o plaćama državnih službenika u skladu sodredbama ovoga Zakona najkasnije u roku od dva mjeseca od stupanja na snagu ovogaZakona.(2) Do donošenja rješenja iz stavka (1) ovoga članka, državni službenici imaju pravo naplaću prema dosadašnjim rješenjima.Utvrđivanje platnog stupnja zatečenih državnih službenika pri prelasku na novi sustav plaćaČlanak 27.(1) Državni službenici zatečeni u državnoj službi na dan stupanja na snagu ovoga Zakonarasporedit će se, ovisno o godinama ukupnog radnog staža, u odgovarajući platni stupanj uplatnom razredu u koji je njihovo radno mjesto razvrstano.(2) Pri raspoređivanju iz stavka (1) ovoga članka, državni službenici koji imaju:1. manje od 6 godina radnog staža – rasporedit će se u 2. platni stupanj;2. od 6 do 12 godina radnog staža – rasporedit će se u 3. platni stupanj;3. od 12 do 18 godina radnog staža – rasporedit će se u 4. platni stupanj;4. od 18 do 24 godina radnog staža – rasporedit će se u 5. platni stupanj;5. od 24 do 30 godina radnog staža – rasporedit će se u 6. platni stupanj;6. od 30 do 36 godina radnog staža – rasporedit će se u 7. platni stupanj;7. više od 36 godina radnog staža – rasporedit će se u 8. platni stupanj.(3) Iznimno od stavka (1) ovoga članka vježbenici će se rasporediti u 1. platni stupanj uplatnom razredu u koji je njihovo radno mjesto razvrstano.Zadržavanje plaće u prijelaznom perioduČlanak 28.Ako bi nakon razvrstavanja u platne razrede i rapoređivanja u platne stupnjeve iz članka 27.ovoga Zakona državnom službeniku plaća bila manja od plaće koju je imao premadosadašnjim propisima, državni službenik zadržava dosadašnju plaću dok ne ispuni uvjete zarast plaće ili raspored u niži platni stupanj temeljem odredaba ovoga Zakona.Rok za donošenje provedbenih propisaČlanak 29.Uredbe iz članka 23. stavka 3. i članka 24. stavka 2. ovoga Zakona Vlada će donijetinajkasnije do 31. prosinca 2009. godine.Prestanak važenja dosadašnjih propisaČlanak 30.(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona u odnosu na državne službenike prestaju važiti:1. članci 108.-112. Zakona o državnim službenicima i namještenicima („Narodnenovine“, broj 27/01.),2. Uredba o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u državnojslužbi („Narodne novine“, broj 37/01., 38/01. – isp., 71/01., 89/01., 112/01.,7/02. – isp., 17/03., 197/03., 21/04., 25/04. – isp., 66/05., 131/05., 11/07., 47/07.,109/07. i 58/08.) i3. Uredba o poslovima i posebnim uvjetima rada („Narodne novine“, broj 74/02. i58/08.).(2) Danom stupanja na snagu ovog Zakona prestaju važiti:1. članak 151.a Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, broj 92/05.,142/06., 77/07., 107/07. i 27/08.),2. članak 79. Zakona o carinskoj službi („Narodne novine“, broj 67/01.),3. članak 24. i 25. Zakona o Financijskoj policiji („Narodne novine“, broj 177/04.),4. Uredba o plaćama ovlaštenih službenika Financijske policije („Narodne novine“,broj 141/05.),5. članak 18. stavci 3., 4. i 5. Zakona o Poreznoj upravi („Narodne novine“, broj67/01, 94/01. i 177/04.),6. Uredba o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova, dodatku nauvjete rada te kriterijima i najvišem mogućem iznosu dodatka za natprosječnerezultate u radu za službenike Porezne uprave („Narodne novine“, broj 81/06.),7. članak 129. stavci 4. i 5. Zakona o obrani („Narodne novine“, broj 33/02., 58/02.– ispr. i 76/07.),8. članak 169. stavci 5. i 6. Zakona o službi u Oružanim snagama RepublikeHrvatske („Narodne novine“, broj 33/02, 58/02 – ispr., 175/03., 136/04. i76/07.),9. Odluka o pravu na uvećanje plaće državnih službenika i namještenika uOružanim snagama Republike Hrvatske na određenim mjestima („Narodnenovine“, broj 44/05.),10. članci 85. – 87. Zakona o policiji („Narodne novine“, broj 129/00. i 41/08.) i11. Uredba o plaćama policijskih službenika („Narodne novine“, broj 39/01., 42/01– ispr., 122/03., 21/04., 187/04., 77/06., 142/06., 4/07. i 60/08.).Odgoda primjene odredaba o promicanju temeljem višeg stupnja obrazovanjaČlanak 31.Odredbe o promicanju u plaći državnih službenika temeljem višeg stupnja obrazovanja zadržavne službenike koji su stekli znanstveni stupanj doktora znanosti ili magistra znanostipočet će se primjenjivati nakon usklađivanja važećeg Kolektivnog ugovora za državneslužbenike i namještenike s odredbama ovog Zakona.Usklađivanje Kolektivnog ugovora s ZakonomČlanak 32.Nakon stupanja na snagu ovoga Zakona Vlada Republike Hrvatske i sindikati državnihslužbenika započet će s usklađivanjem važećeg Kolektivnog ugovora za državne službenike inamještenike s odredbama ovoga Zakona.Stupanje na snagu ZakonaČlanak 33.Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2010. godine,osim odredaba članaka 23., 24. i 29. Zakona, koje stupaju na snagu osmoga dana od danaobjave u „Narodnim novinama“.O b r a z l o ž e n j eUz članak 1.Sadržaj ZakonaU ovom članku uređuje se sadržaj Zakona.Uz članka 2.Pravo na plaćuOdređuje se da službenik ima pravo na plaću i druga materijalna prava pod uvjetimautvrđenim Zakonom, drugim propisom i kolektivnim ugovorom.Uz članak 3.Struktura plaćePlaća državnog službenika sastoji se od osnovne plaće i dodataka na osnovnu plaću.Uz članak 4.Osnovna plaćaOsnovna plaća je umnožak koeficijenta plaće državnog službenika i mjesečne osnovice zaizračun plaće.Koeficijent plaće državnog službenika ovisi o platnom razredu u koji je razvrstano radnomjesto na koje je službenik raspoređen i platnom stupnju (u tom platnom razredu) za koje jeslužbenik ispunio uvjete (promicanje kroz platne stupnjeve u platnom razreda u koji je radnomjesto razvrstano).Uz članak 5.Mjesečna osnovica za izračun plaće državnog službenikaMjesečna osnovica za izračun plaće državnog službenika za narednu godinu utvrđuje sekolektivnim ugovorom, a ako se o tome ne postigne sporazum, utvrditi će se zakonom oizvršavanju Državnog proračuna.Službeniku se jamči da mjesečna osnovica za izračun plaće ne može biti manja od mjesečneosnovice za izračun plaće koja je bila utvrđena za prethodnu proračunsku godinu.Uz članak 6.Isplata plaćaPropisuje se obveza isplate plaće jedan puta mjesečno i to najkasnije do 15. u tekućemmjesecu za prethodni mjesec.Uz članke 7. i 8.Platni razrediZa određivanje koeficijenta plaće državnog službenika odlučno je u koji se platni razredrazvrstava radno mjesto na koje je rješenjem raspoređen.Temelj za razvrstavanje radnih mjesta u platne razrede je klasifikacija radnih mjesta utvrđenauredbom Vlade Prema Uredbi o klasifikaciji radnih mjesta u državnoj službi («Narodnenovine», broj 77/07., 13/08. i 81/08.) radna mjesta se klasificiraju prema standardnimmjerilima: potrebno stručno znanje, složenost poslova, samostalnost u radu, stupanj suradnje sdrugim državnim tijelima i komunikacije sa strankama, te stupanj odgovornosti i utjecaj nadonošenje odluka. S obzirom na razinu standardnih mjerila sva radna mjesta u državnoj službirazvrstavaju se u tri kategorije (rukovodeći, viši i niži državni službenici) a unutar kategorijaradna mjesta se razvrstavaju u potkategorije i razine potkategorije.Prema predloženom platnom sustavu, u isti platni razred razvrstavaju se radna mjesta istekategorije, potkategorije i razine potkategorije (dakle, radna mjesta s istom ili približno istomrazinom standardnih mjerila za klasifikaciju). Sukladno tome, u istom platnom razredu nalazese radna mjesta iste ili slične složenosti poslova (i iste ili slične razine ostalih standardnihmjerila).S obzirom da se predlaže 12 platnih razreda, dolazi do „preklapanja“ određenih potkategorijai razina potkategorija (rukovodećih i viših državnih službenika), odnosno njihovograzvrstavanja u isti platni razred. Tako su u isti platni razred razvrstani:- viši rukovoditelj, razina 1 i glavni savjetnik, razina 1 (11. platni razred),- viši rukovoditelj, razina 2 i glavni savjetnik, razina 2 (10. platni razred),- rukovoditelj, razina 1 i viši savjetnik – specijalist, razina 1 (9. platni razred),- rukovoditelj, razina 2 i viši savjetnik – specijalist, razina 2 (8. platni razred),- niži rukovoditelj, razina 1 i viši savjetnik, razina 1 (7. platni razred),- niži rukovoditelj, razina 2 i viši savjetnik, razina 2 (6. platni razred),- niži rukovoditelj, razina 3 i viši stručni suradnik (4. platni razred).Uz članke 9. i 10.Platni stupnjevi i koeficijentiSvaki platni razred ima 12 platnih stupnjeva, čija je vrijednost izražena koeficijentom (zaizračun plaće). Tablica iz članka 10. Prijedloga zakona sadrži prikaz koeficijenata po platnimrazredima i platnim stupnjevima i iz iste je vidljiva dekompresija plaća u omjeru 0,88:5,11.Smisao platnih razreda i platnih stupnjeva je u tome što se kod (prvog) rasporeda na radnomjesto državni službenik raspoređuje u 1. platni stupanj u platnom razredu u koji je radnomjesto razvrstano (dakle, vrednuje se isključivo složenost poslova radnog mjesta i razinaostalih standardnih mjerila radnog mjesta). Promicanje državnog službenika u viši platnistupanj ovisi o uvjetima koje ispuni: propisane ocjene rada i učinkovitosti ili stjecanje višegstupnja obrazovanja.Uz članak 11.Koeficijent plaće državnog službenikaKoeficijent plaće državnog službenika utvrđuje se prema platnom razredu u koji je razvrstanoradno mjesto na koje je državni službenik raspoređen i platnom stupnju za koji je državnislužbenik ispunio uvjete (propisane ocjene rada i učinkovitosti ili stjecanje višeg stupnjaobrazovanja, sukladno člancima 13., 15. i 16. Prijedloga zakona).Uz članak 12.Rješenje o plaćiČelnik tijela donosi rješenje o plaći državnog službenika.U rješenju se obvezno navodi redni broj platnog razreda u koji je razvrstano radno mjesto nakoje je državni službenik raspoređen, redni broj platnog stupnja u platnom razredu ikoeficijent plaće državnog službenika.Uz članke 13. i 14.Određivanje platnog razreda pri prijmu u državnu službuU postupku prijma u državnu službu, pri rasporedu na radno mjesto, državni službenik seraspoređuje u 1. platni stupanj u platnom razredu u koji je razvrstano radno mjesto, s tim da sevježbeniku za vrijeme probnog rada (vježbeničkog staža) koeficijent plaće umanjuje za 10%.Pored toga, ovlašćuje se čelnik tijela da može rukovodećeg i višeg državnog službenika, kojije zadovoljio na probnom radu, na prijedlog nadređenog službenika, ovisno o odgovarajućemradnom iskustvu i rezultatima u radu, rasporediti u najviše 3. platni stupanj u platnom razreduu koji je razvrstano radno mjesto.Uz članak 15.Određivanje platnog stupnja pri napredovanjuU postupku napredovanja (kada se službenik raspoređuje na više radno mjesto unutar istekategorije ili prelaskom u višu kategoriju radnog mjesta), propisanom u Zakonu o državnimslužbenicima, državni službenik se raspoređuje u 1. platni stupanj u platnom razredu u koji jerazvrstano radno mjesto na koje se napredovanjem raspoređuje.Kako bi se spriječilo da kod napredovanja (na više radno mjesto) državni službenik dobijenižu plaću nego što je do tada imao, a uvažavajući njegovo radno iskustvo i ranije postignutiplatni stupanj, predviđa se da u slučaju ako bi koeficijent platnog stupnja iz članka 15. stavka1. Zakona bio niži od koeficijenta koji je službenik imao prije napredovanja, državnislužbenik ne starta s početnim platnim stupnjem u platnom razredu u koji je razvrstano radnomjesto na koje se raspoređuje, nego s prvim slijedećim platnim stupnjem koji ima višikoeficijent od koeficijenta koji je službenik imao prije napredovanja.Uz članak 16.Određivanje platnog stupnja pri promjeni pravilnika o unutarnjem reduKako bi se spriječilo da kod novog rasporeda na radno mjesto, temeljem novog iliizmijenjenog pravilnika o unutarnjem redu, službenik bude «degradiran» u plaći rasporedomu 1. platni stupanj u platnom razredu u koji je razvrstano njegovo radno mjesto (da krećeispočetka), predlaže se da se službenik rasporedi u platni stupanj koji po rednom brojuodgovara platnom stupnju koji je službenik do tada imao. Dakle, tom službeniku se jamči dakod novog rasporeda neće ponovno startati s 1. platnim stupnjem, nego će mu se uzeti u obzirdo tada ostvareni uvjeti (ocjene i radno iskustvo).Uz članak 17.PromicanjeUtvrđuje se promicanje državnog službenika u plaći kroz platne stupnjeve u platnom razredau koji je razvrstano radno mjesto na koje je raspoređen. Promicanje se ostvaruje temeljemocjena rada i učinkovitosti i stjecanjem višeg stupnja obrazovanja.Uz članak 18.Promicanje temeljem ocjenaPropisuju se uvjeti za promicanje državnog službenika za jedan platni stupanj, ako je:- ocijenjen ocjenom „izvanredan“,- dva puta uzastopno ocijenjen ocjenom „odličan“ ili- svakih pet godina, ako je u tom razdoblju najmanje četiri puta ocijenjen ocjenom„dobar“ ili višom ocjenom.Prema tome, ne bi se promicali državni službenici koji su dobili ocjenu „zadovoljava“ i „nezadovoljava“. Ocjena „zadovoljava“ je pozitivna ocjena, ali ista ne bi trebala biti temelj zapromicanje, jer se tom ocjenom ocjenjuje državni službenik čiji rad osigurava najmanjemoguću mjeru prihvatljivih standarda kvalitete i preciznosti u obavljanju službe.Sredstva za promicanje u plaći državnih službenika osiguravaju se u državnom proračunu uiznosu do 1% mase sredstava za plaće za redovan rad u državnom tijelu. Utvrđivanjem ovogsvojevrsnog «fonda za promicanje» indirektno se ograničava pretjerano ocjenjivanje državnihslužbenika najboljim ocjenama.Uz članak 19.Promicanje temeljem višeg stupnja obrazovanjaPropisuje se promicanje državnog službenika za jedan platni stupanj za svaki stupanjobrazovanja (stečen tijekom državne službe u području povezanom s djelokrugom državnogtijela) viši od propisanog za radno mjesto na koje državni službenik raspoređen. Na taj načinžele se državni službenici motivirati za daljnje obrazovanje.Uz članak 20.Raspoređivanje u niži platni stupanjKao određena „sankcija“ državnom službeniku koji je ocijenjen ocjenom „ne zadovoljava“ (anije temeljem Zakona o državnim službenicima premješten na radno mjesto niže složenosti),propisuje se raspoređivanje tog službenika u neposredno niži platni stupanj od onog u koji jeprethodno bio raspoređen (neposredno niži koeficijent).Uz članak 21.Rok za donošenje rješenjaU cilju osiguranja da svi državni službenici pravovremeno budu ocijenjeni za prethodnukalendarsku godinu i nagrađeni putem promicanja (ako ispune propisane uvjete za to),predviđa se obveza čelnika tijela da donese odgovarajuća rješenja (o ocjeni i promicanju uplaći) najkasnije do 1. ožujka tekuće godine.Uz članke 22. – 24.Dodaci na osnovnu plaćuOvim člancima uređeni su dodaci na osnovnu plaću: dodatak za posebne uvjete rada i dodatakza pojedine vrste poslova. Dodaci se utvrđuju u postotku na osnovnu plaću za ostvarene saterada.Uredbom Vlade utvrdit će se radna mjesta na kojima se ostvaruju navedeni dodaci.Poslovi s posebnim uvjetima rada su poslovi na kojima zbog njihove naravi, težine, iokolnosti u kojima se obavljaju prijeti opasnost od ugrožavanja života, profesionalne bolestiili znatnog narušavanja zdravlja (npr. Ronioci u konzervatorskom odjelu, službenici koji radeu neposrednom kontaktu s osuđenim osobama, policajci itd.).Zakonom se ne propisuje koji su poslovi od posebnog interesa za državnu službu, nego seostavlja Vladi da to uredi uredbom, ovisno za koje poslove se utvrdi potreba uvođenjaposebnog dodatka (npr. za poslove upravljanja predpristupnim ili strukturnim fondovimaEuropske unije, informatičke poslove, deficitarne struke.).Uz članak 25.Nagrada za izniman učinakOvim člankom propisuje se mogućnost nagrađivanja državnog službenika koji tijekom godinepostigne iznimne rezultate od značaja za rad državnog tijela (nagrada za izniman učinak uiznosu do 3.000,00 kn.).Odluku o isplati nagrade državnom službeniku donosi čelnik tijela na prijedlog povjerenstva,koje imenuje.Nagrada za izniman učinak može se isplatiti istom državnom službeniku više puta godišnje, stim da zbroj isplaćenih nagrada u godini ne može biti viši od dvije mjesečne plaće službenika.Sredstva za isplatu nagrada u osiguravaju se u državnom proračunu u iznosu do 0,1% masesredstava za plaće za redovan rad u državnom tijelu.Uz članak 26.Rok za donošenje rješenja o plaćiPropisuje se rok za donošenje rješenja o plaćama državnih službenika u skladu sa odredbamaovoga Zakona (najkasnije u roku od dva mjeseca od stupanja na snagu ovog Zakona). Rok jerelativno kratak (posebno za velika državna tijela, s velikim brojem zaposlenih državnihslužbenika), ali je nužan da bi se Zakon proveo.Do donošenja navedenih rješenja, državni službenici imaju pravo na plaću prema dosadašnjimrješenjima.Uz članak 27.Razvrstavanje zatečenih državnih službenika pri prelasku na novi sustav plaćaOvim člankom uređuje se način razvrstavanja u platne razrede i raspoređivanja u platnestupnjeve državnih službenika zatečenih u državnoj službi na dan stupanja na snagu ovogaZakona. Kako bi se izbjeglo da svi državni službenici u prijelaznom režimu budu razvrstani u1. platni stupanj u platnom razredu u koji je njihovo radno mjesto razvrstano (prvi rasporedprema novoj klasifikaciji radnih mjesta), potrebno je utvrditi kriterije prema kojima će seslužbenici rasporediti u odgovarajuće platne stupnjeve. U ovom trenutku jedini mogućikriterij su radni staž, radi staž u struci i ili radni staž u državnoj službi. U suglasnosti sasindikatima državnih službenika ocijenjeno je da bi najbolje bilo propisati kriterij ukupnogradnog staža.Slijedom toga, zatečeni državni službenici rasporedili bi se u prijelaznom razdoblju naslijedeći način:1. manje od 6 godina radnog staža – u 2. platni stupanj;2. od 6 do 12 godina radnog staža – u 3. platni stupanj;3. od 12 do 18 godina radnog staža – u 4. platni stupanj;4. od 18 do 24 godine radnog staža – u 5. platni stupanj;5. od 24 do 30 godina radnog staža – u 6. platni stupanj;6. od 30 do 36 godina radnog staža – u 7. platni stupanj;7. više od 36 godina radnog staža – u 8. platni stupanj;Iznimno od toga, vježbenici će se, neovisno o ukupnom radnom stažu, rasporediti u 1. platnistupanj u platnom razredu u koji je njihovo radno mjesto razvrstano.Uz članak 28.Zadržavanje plaće u prijelaznom perioduKod utvrđivanja koeficijenata platnih stupnjeva u platnim razredima vodilo se računa o tomeda državnim službenicima prema novom Zakonu plaće ne budu manje nego dosadašnje.Međutim, mogući su pojedinačni slučajevi u kojima bi službenicima plaća prema novomZakonu bila manja od dosadašnje. Stoga se ovom odredbom propisuje zaštita tih službenika,na način da zadržavaju dosadašnju plaću dok ne ispune uvjete za rast plaće ili raspored u nižiplatni stupanj temeljem odredaba ovoga Zakona.Uz članak 29.Rok za donošenje provedbenih propisaPropisuje se rok za donošenje uredbi na temelju ovoga Zakona – do 31. prosinca 2009. godine,kako bi se danom stupanja na snagu Zakona osigurala njegova puna primjena.Uz članak 30.Prestanak važenja dosadašnjih propisaUtvrđuje se da danom stupanja na snagu ovog Zakona u odnosu na državne službenikeprestaju važiti propisi koji su ostali na snazi temeljem članka 144. stavka 2. Zakona održavnim službenicima i to: odredbe članaka 108.-112. Zakona o državnim službenicima inamještenicima („Narodne novine“, broj 27/01.) te Uredba o nazivima radnih mjesta ikoeficijentima složenosti poslova u državnoj službi (»Narodne novine«, br. 37/01., 38/01. –isp., 71/01., 89/01., 112/01., 7/02. – isp., 17/03., 197/03., 21/04., 25/04. – isp., 66/05., 131/08.,11/07, 47/07, 109/07 i 58/08) i Uredba o poslovima i posebnim uvjetima rada („Narodnenovine“, broj 74/02. i 58/08.).S obzirom da se uvodi jedinstveni sustav plaća u državnoj službi, utvrđuje se prestanakvaženja posebnih propisa kojima su uređene plaće odnosno dodaci na plaću pojedinihkategorija državnih službenika i to:- rukovodećih državnih službenika iz članka 151. Zakona o državnimslužbenicima (nekadašnjih državnih dužnosnika),- carinskskih službenika,- službenika Financijske policije,- službenika Porezne uprave,- službenika u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama Republike Hrvatske,- policijskih službenika.Uz članak 31.Odgoda odredba o promicanju temeljem višeg stupnja obrazovanjaOdredbe o promicanju u plaći državnih službenika temeljem višeg stupnja obrazovanja zadržavne službenike koji su stekli akademski stupanj magistra znanosti ili doktora znanostipočet će se primjenjivati nakon usklađivanja važećeg Kolektivnog ugovora za državneslužbenike i namještenike s odredbama ovog Zakona.Na taj način se sprječava dvostuko nagrađivanje u plaći službenika zbog stečenogznanstvenog stupnja doktora znanosti ili magistra znanosti (uvećanje plaće temeljemKolektivnog ugovora i viši platni stupanj temeljem ovoga Zakona).Uz članak 32.Usklađivanje Kolektivnog ugovora s ZakonomUtvrđuje se obvezno usklađivanje važećeg Kolektivnog ugovora za državne službenike inamještenike s odredbama ovoga Zakona (odredbe o plaći).Uz članak 33.Stupanje na snagu ZakonaOvim člankom propisuje se dan stupanja na snagu Zakona (1. siječnja 2010. godine).Kako bi se stupanjem na snagu ovoga Zakona osigurala njegova puna primjena – odnosnodonošenje rješenja o plaći u skladu s ovim Zakonom, uključujući i dodatke na osnovnu plaću,predviđene ovim Zakonom, koji se utvrđuju uredbom Vlade – potrebno je provedbene propisedonijeti do stupanja na snagu Zakona. Stoga se predlaže da odredbe članaka 23. i 24. Zakona(o utvrđivanju dodataka na osnovnu plaću i ovlasti Vlade da uredbama uredi te dodatke), tečlanka 29. Zakona (o roku za donošenje navedenih uredbi) stupaju na snagu osmoga dana oddana objave u „Narodnim novinama“.
Zakon o plaćama državnih službenika