Vjeronauk i kateheza
Učenici ništa ne rade i pojma nemaju
UVRIJEŽENO je mišljenje da nastava katoličkog vjeronauka učenicima služi za podizanje školskoga prosjeka jer iz tog izbornog predmeta gotovo svi imaju petice.
S takvim se stavom ne bi moglo složiti 500-tinjak srednjoškolaca koliko ih je, prema podacima Ministarstva obrazovanja, iz vjeronauka na polugodištu imalo zaključenu jedinicu (podaci su obrađeni za 80 posto učenika). I dok vjeroučitelji tvrde da djeca iz vjeronauka imaju jedinice jer ništa ne rade, neki ravnatelji škola smatraju da je relativno velik broj negativnih ocjena iz vjeronauka dijelom i rezultat nedovoljne educiranosti dijela vjeroučitelja za rad u školi.
– Otpočetka se bojim da će vjeronauk, kada se on uskladi s drugim predmetima, izgubiti svježinu vjerskog navještanja. S vjeronaukom u školi treba biti jako oprezan, jer postoji opasnost da ga djeca dožive kao dužnost, umjesto da osjete vjerski zanos, objasnio je Živko Kustić.
Poseban status
Da je velik broj jedinica iz vjeronauka vrlo osjetljiv problem i za samu Crkvu potvrdio nam je i jedan poznati teolog.
– Osobno mislim da je moguće iz vjeronauka ne davati jedinice. To je vrlo delikatno pitanje jer uvijek postoji mogućnost da ocjenjivanje vjeronauk pretvori u protuvjeronauk. No, pitanje je kako se vjeroučitelji snalaze u školi – rekao je naš sugovornik koji je htio ostati anoniman.
Vjeronauk i prema pravilniku o ocjenjivanju ima poseban status, a ocjena bi iz njega trebala biti motivirajuća. Jedno se vrijeme govorilo i o tome da bi je trebalo skroz ukinuti. Vjeroučitelji s kojima smo razgovarali kažu, međutim, kako ne znaju kako bi u takvoj situaciji uopće radili, s obzirom na to da je, kažu, velik broj djece potpuno nemotiviran i za vjeronauk i za školu.
Samo dvije petice
– Nama dolaze učenici koji se nigdje drugdje nisu mogli upisati te koje roditelji tjeraju u školu – gotovo uglas govore Eduard Kožul i Anto Delač, vjeroučitelj i ravnatelj Elektrostrojarske obrtničke škole. U toj je školi na polugodištu zaključeno 69 jedinica iz vjeronauka od 153 koliko ih je ukupno u Zagrebu.
Vjeroučitelj Kožul otkriva kako on svojim učenicima ne daje dvojke, a za trojku je potrebno ispuniti tri uvjeta – biti pristojan, izvršavati obveze i imati bilježnicu iz vjeronauka.
– Unatoč niskim kriterijima, razina znanja mojih učenika je nula. Ako netko opsuje ili uvrijedi mene ili drugog učenika, to sankcioniram jedinicama iz komunikacije. Ako pokaže bilo kakav napredak, dobiva peticu iz zalaganja. Petice dajem i učenicima koji mi u ponedjeljak ili utorak znaju reći barem nešto o nedjeljnoj propovijedi – poput podatka po čijem je evanđelju svećenik govorio. Takve sam petice ove godine podijelio samo dvije – objašnjava svoje metode vjeroučitelj Kožul.
Vjeronauk i kateheza
GORILOPEDIJA – OBRAZOVANJE I PSIHOLOGIJA