Usmena komunikacija
Pet zlatnih savjeta za ugodan razgovor
ZNATE TU SITUACIJU: netko u vašoj blizini primijeti da ste namrgođeni, pita vas što je, vi nasjednete na suosjećanje i kažete da ste u problemima, a onda se osoba puna razumijevanja pretvori u dežurnog dosadnjakovića koji lamentaciju počne rečenicom "Znam kako ti je" i nastavi je polusatnom propovijedi o tome "što biste svakako trebali učiniti".
Za takve gnjavatore, pravi bi dar možda bi bio priručnik "Umijeće civiliziranog razgovora" s podnaslovom "Otvorite usta i ne dosađujte", koji svakodnevnu dosadnu konverzaciju pretvara u živ i inteligentan razgovor nakon kojeg se ne osjećate iscrpljeno.
1. Ne skačite s teme na temu
2. Ne prekidajte
3. Izbjegavajte tabu teme poput religije, seksa, novca i politike
4. Postavljajte pitanja i saslušajte odgovor
5. Govorite istinu
Znam kako ti je…
Jedna od autorica priručnika, Sharon Hogan, uz Margaret Shepherd, prije toga je napisala knjigu o dresiranju pasa, pa se mogu povući mnoge zanimljive paralele. Maleni vodič, osim što ponavlja neka pravila ponašanja u razgovoru koja svi znamo, ali često zaboravljamo, pokazuje i kako često u razgovoru znamo biti sebični te kako su neke fraze, koje se tako rado koriste, u potpunosti postale neprimjerene.
Rečenica "Znam kako ti je" nije doista primjerena za početak razgovora u kojem nekoga pokušavate utješiti, najviše stoga što ne znamo kako se uistinu netko osjeća. Takvu su rečenicu skloni izgovarati sebični ljudi, koji zaboravljaju da razgovor koji su upravo počeli nije o – njima. A bolesna ili umiruća osoba svakako se ne bi trebala suočiti s lažima, natjecanjem i pretjerivanjem.
Mladenki o vjenčanju
Kad razgovarate s nekim tko je u stvarnim problemima, onda mu svakako savjet ne biste trebali davati uz rečenicu "Moraš napraviti…". Slično tomu, ne bi trebalo ni mladenku zatrpavati pričama o vlastitom vječanju, a ispriku pretvarati u epopeju o vlastitoj nesreći i boli. Nabrajanje, pregovaranje, grdnja, ispitivanje, izvještavanje, debatiranje, vrijeđanje: sve su to privatni egotripovi koje ne bi trebalo zamjenjivati za ozbiljnu i posvećenu komunikaciju.