DESMOND Morris, cijenjeni britanski zoolog, etnolog i antropolog čija je najpoznatija tvrdnja ona da je i čovjek tek vrsta životinje, a najpoznatija djela “Goli majmun” iz 1967. godine te, primjerice, “Beba: zadivljujuća priča o prve dvije godine života” koja je nešto novijeg datuma, u svojoj 82. godini života objavljuje još jednu knjigu koja bi mogla imati pomalo revolucionarne posljedice. Riječ je o knjizi “Child” (Dijete) u kojoj, među ostalim, tvrdi da je gledanje televizije za dijete predškolske dobi itekako poželjno.
Čak, usudio se ustvrditi bez imalo straha od rekacije javnosti i dječjih psihologa, za malo dijete je možda i bolje da gleda film ili televiziju nego da mu čitamo knjige.
Kulturni snobizam
Činjenicu da se roditelje upozorava o štetnosti televizije za razvoj njihova djeteta Desmond Morris naziva “nepravednim kulturnim snobizmom”. Jesmo li doista pogriješili, kao moderno društvo, kada smo u smjernicama za pravilan odgoj knjigama dali prednost nad novim medijima?
– Kada djeci čitamo knjige, pružamo im tek govorni input – napomenuo je Morris jer, objašnjava, dobar dugometražni film koji se sastoji od pokretnih slika, kvalitetnog scenarija i glazbe djetetu pruža tri vrste inputa u isto vrijeme.
– Filmovi mogu biti bolji za djecu od knjiga i bilo bi zaista pogrešno tvrditi drukčije – zaključio je.
Mogu pratiti bez problema
Desmond Morris ide toliko daleko pa tvrdi i da upravo dugometražni i kompleksni filmski uradci pripremaju dijete na ono čemu će biti izloženo jednoga dana kada krene u školu – učenju mnoštva podataka. Jer, rekao je, filmovi kod djece poboljšavaju dugoročnu koncentraciju i finese kompleksnih kognitivnih sposobnosti.
Naime, za djecu se tvrdi da nisu u mogućnosti ostati koncentrirana na nešto dulje od tri do pet minuta, pa opet, jedan će četverogodišnjak bez ikakvog problema pogledati i do dva sata dugačak film “a da uopće ne makne pogled s ekrana”, spomenuo je Morris.- Filmovi poput Ratova zvijezda, Alisa u Zemlji čudesa ili Pepeljuge tjeraju vaš mozak da radi intenzivnije, da nauči, imenuje, klasificira i razumije postojanje svakog od likova u filmu – dodaje Morris.
Njegovim tvrdnjama usprotivio se dr. Aric Sigman, britanski psiholog i član Britanskog društva psihologa. Morrisa je nazvao nekompetentnim s obzirom na to da Morris nije biolog.
Sposobnost zamišljanja
Dr. Sigman napominje da se dijete prvenstveno mora upoznati sa stvarnim svijetom oko sebe, i to koristeći sva svoja osjetila. Predlaže da dijete radije “izazovemo” dajući mu da naslika prizor koji smo mu opisali.
– Djetetu pritom treba malo pripomoći, no treba ga pustiti neka razvija sposobnost zamišljanja.