Jezik znakova
:-), :P, :-*, 3:-o, 😉 i još tisuće sličnih emotikona ne samo da su uspjeli opstati 25 godina nego su se s godinama širili pa danas više nisu tek privilegija mlađe generacije koja je u početku bila gotovo njihov isključivi korisnik, već su osvojili čak i biznismene kojima su emotikoni postali neizbježan dio komunikacije s poslovnim partnerima.
Tomu u prilog govori i podatak da 55 posto onih koji svakodnevno u SMS porukama i e-mailovima koriste emotikone imaju više od 30 godina, a većina ih je počela koristiti tek prije pet godina.
Emotikoni su prošli klasični put internetskih trendova, odnosno stvoreni su isključivo kao potreba da bi se na kraju raširili u nezamislivim razmjerima. Prvi put su stvorena samo dva: 🙂 i :-(, a smislio ih je profesor Scott Fahlman, kompjutorski stručnjak koji i danas predaje na sveučilištu u Pittsburghu.
Na oglasnoj ploči sveučilišta studenti su ostavljali svakakve poruke, pa je Fahlman predložio studentima da poruke koje su neka vrsta vica označe sa smajlićem ":-)", a poruke koje su ozbiljne s ":-(". To je bilo 19. rujna 1982., a Fahlman nikada nije dobio nikakvo priznanje kao čovjek koji je zapravo izmislio "smajlić", ali kako je sam više puta naglašavao, novac ne bi ni uzeo, jer smatra da ovakve stvari moraju biti besplatne.
No ono što emotikoni zaista jesu to je univerzalni jezik koji ne poznaje geografske granice ni jezične barijere. Emotikoni su nešto što je nekad trebao postati Esperanto, ali nikada se nije uspio ni približiti popularnosti i raširenosti emotikona. Boris Ličina Borja, direktor "Plana B" i jedan od naših najvećih stručnjaka za internet, kaže kako su emotikoni zapravo najbolji pokazatelj vremena u kojem živimo.
– Svi smo na multitaskingu, paralelno surfamo webom, radimo, čitamo mail, gledamo TV, SMS-amo se, pa u cijelom tom brzom načinu života emotikoni su samo još jedan od načina kojima kratimo put, u ovom slučaju u komunikaciji. Isto tako, ponekad je "geekovima" lakše izraziti se na taj način, nego f2f (face to face – licem u lice), kaže Borja.
Emotikoni su tako pronašli put do svojih korisnika – jednostavni su, a jedan simbol govori puno toga, i to često ono što bi u jednoj SMS poruci bilo vrlo teško objasniti.
– Novoj generaciji emotikoni su normalna stvar, jer su se oni rodili s internetom. Ono što je nama nekada bilo Bok-bok, njima je smajlić. Danas je emotikona sve više, dovoljno je pogledati razne forume, a teško je reći koliko ih ima. Pa sigurno postoje neki geekovi koji sjede doma i smišljaju nove emotikone svaki dan – navodi Borja.
Isprva su se počeli koristiti samo u e-mailovima, a kasnije su postali neizbježni u SMS porukama i na neki način toliko popularni upravo zahvaljujući mobitelima. Ti su simboli znatno olakšali SMS komunikaciju, koja je često naporna zbog tipkanja jednog po jednog slova na maloj tipkovnici.
– Emotikoni štede i novac. Kada bi u jednoj poruci napisao riječima sve što sam rekao emotikonima, ispale bi tri poruke, a ovako je samo jedna. Dakle, ne štede samo vrijeme nego i novac. Neki su odlično osmišljeni i u pravo vrijeme na pravom mjestu prenose našu poruku jednim jedinim simbolom – istaknuo je Borja.
Internet je stvorio i još stvara potpuno novu kulturu komunikacije i nekima je potrebno malo više vremena da bi je potpuno razumjeli. Razumijevanje internetskog i mobilnog rječnika danas je gotovo nužna potreba, jer osim što nam štedi vrijeme, nekako je općeprihvaćeno da jezik interneta svi razumiju. Međutim, pretjerivanje s emotikonima sigurno nije najsretniji način komunikacije, posebno s onima koji ne razumiju baš sve znakove ili se njima ne koriste.
– Možda u prvom kontaktu baš i ne treba odmah koristiti emotikone, ali kasnije, zašto ne. To je nešto što opušta mail i samu komunikaciju, iako treba znati i pravo vrijeme kada ih upotrijebiti. Primjerice: Još vam nismo platili pa staviti smajlić na kraju je pomalo glupo i definitivno nije u redu – navodi Borja.
Emotikoni su probili komunikacijske barijere čak i u poslovnom svijetu i postali su sleng nove ekonomije koji prihvaća uglavnom mlađa generacija menadžera. Slavko Gazić, direktor marketinga u Tele2, kaže kako su smajlići uobičajeni u neformalnijoj korespondenciji s poslovnim partnerima.
– U strogo formalnoj poslovnoj korespondenciji ne koristim smajliće jer smatram da nisu primjereni, posebice u uspostavi prvih kontakata. Korištenje smajlića uobičajeno je u neformalnijoj korespondenciji s partnerima koje bolje ili dobro poznajem, a posebice s kolegama bilo e-mailom ili putem SMS-a.
Smatram da pretjerano korištenje smajlića ima ponekad i negativni efekt, kao da netko "nasilu" želi ostvariti prisniji, neformalniji ton u komunikaciji, pa sam vrlo obziran kod njihove uporabe. Ne volim se "razbacivati" smajlićima, ali ih volim koristiti u određenim situacijama.
Ni "poslovnjaci" na Wall Streetu nisu ostali ravnodušni pred navalom emotikona, no oni obično njihovo značenje prilagođavaju situaciji u kojoj koriste neki od simbola. Tako primjerice emotikon "QQ", koji simbolizira dva uplakana oka, u konverzaciji yuppieja s Wall Streeta ima sarkastično tumačenje i njime se zapravo kaže: "Buuu huuu!"
Takav razvoj emotikona može se usporediti i s razvojem melodija za mobitele. Kada su se mobiteli tek pojavili na tržištu, postojalo je samo nekoliko melodija koje su imali svi. Danas su stare melodije gotovo potpuno nestale, a klasične melodije zamijenile su melodije iz filmova ili neki hitovi s top-lista.
Sociolozi emotikone povezuju s hijeroglifima koji su se koristili prije tisuću godina, pa ih zato i nazivaju "hijeroglifima 21. stoljeća" ili "hijeroglifi brze generacije".
– Neverbalna komunikacija simbolima među ljudima je postojala i prije i postojat će i u budućnosti. Danas je to praktični način komunikacije jer imamo sve manje vremena, pa težimo k tome da komunikacija bude brža. Emotikoni su skraćenice koje puno toga govore i zato su idealan način komunikacije u današnje vrijeme.
Međutim, ljudi se moraju educirati neverbalnoj komunikaciji da bi je znali koristiti, ali to nije ništa problematično – istaknuo je sociolog Igor Filajdić i navodi kako nije iznenađujuće što emotikoni ulaze i u poslovni bonton.
– Novija generacija menadžera vrlo brzo prelazi na ti, pa nije ništa čudno što u komunikaciji koriste i emotikone. Prije menadžeri nisu bili takvi, rijetko ste ih čuli da se međusobno oslovljavaju s ti, a kamoli da koriste simbole u komunikaciji. No trendovi su se jako promijenili i nekadašnju formalnu komunikaciju zamijenila je ona neformalna, ali efikasna – kaže Filajdić.
Ukratko, efikasnost nauštrb formalnosti – pravilo je moderne komunikacije koje većini odgovara.
– Tko zna kako ćemo razgovarati za pedeset godina. Već sada je situacija oko korištenja jezika vrlo konfuzna, pa ponekad i vrlo loša. Jako se puno odstupa od formi, tako da čak i u situacijama u kojima se to ne bi smjelo događati koristimo jako loš hrvatski jezik.
I da ponovimo lekciju. Emotikoni su neformalni, vrlo često "pametni" i štede nam vrijeme. No nisu uvijek zgodni za korištenje. Ako šaljete e-mail mogućem budućem poslodavcu, nemojte ga "ukrašavati" bezbrojnim smajlićima, osim ako taj netko ima 18 godina i upoznali ste ga na internetu. Isto kao kada koristimo bilo koji drugi sleng, pretjerivanje s emotikonima će prilično izdeprimirati one koji ih ne znaju, a mogli bi se čak osjetiti i pomalo isključeni, zato uvijek pazite kada, kako i koliko koristite emotikone :-P.
Jezik znakova