Instinktivna samoobrana
Djeco, napadača udarite, jako vrisnite i pobjegnite
KAKO SE OBRANITI od nasilnika?
Kako i kome prijaviti zlostavljanje? Što bi dijete trebalo učiniti ako mu priđe nepoznata osoba? Što su dobre, a što loše tajne? To su samo neka od pitanja o kojima djeca osnovnoškolskog uzrasta uče putem igrokaza i igraonica od educiranih pedagoga i stručnjaka.
Riječ je o tzv. CAP programu, preuzetom iz Amerike, kojim na konkretnim primjerima djeca uče kako se pravilno ponašati u kriznim situacijama. Tako, primjerice, ako djetetu priđe nepoznata osoba koja ga po svaku cijenu želi povesti sa sobom, pedagozi demonstriraju vještinu samoobrane, kako udariti neznanca ne bi li se oslobodili i kako upotrijebiti tzv. sigurnosni vrisak koji će ujedno biti njihov poziv upomoć.
Djecu se uči da nasilnika, primjerice, treba grubo povući za mali prst ili udariti u kosti potkoljenice kako bi mu na taj način nanijeli kratkoktrajnu bol i imali vremena pobjeći i pozvati pomoć. Klince u školama se uči i kako razlikovati dobru od loših tajni, kao i o dodirima koji kod djece stvaraju nelagodu, čime se aludira na seksulana zlostavljanja najčešće od strane djeci vrlo bliskih članova obitelji.
Naime, nacionalne studije kažu da je jedna od četiri djevojčice i jedan od pet do sedam dječaka seksualno zlostavljan prije svoje 18. godine. Nasilnici su, ističu stručnjaci, samo u 15 posto slučajeva nepoznate osobe, a većina studija pokazuje da dijete u 85 posto slučajeva poznaje nasilnika. Iako je seksualnog nasilja oduvijek bilo, činjenica je da se posljednjih godina javnost senzibilizirala, čemu pridonose i ovakvi programi, kako bi djeca na što bezbolniji način progovorila o teškim traumama.
Pedagoginja i članica CAP-ova tima za osnovne talijanske škole u Rijeci Dionea Kraljić-Stošić ističe da su s programom dosad imali samo dobra iskustva, a u odvojenim se grupama educiraju roditelji, svi zaposlenici škola i djeca u drugim razredima osnovnih škola.