KOLIKO GOD zadovoljstva može pružiti neobavezni obilazak prodajnih salona i razgledavanje noviteta u ponudi namještaja, toliko stresa može izazvati kupovina, bolje reći sve ono što je gotovo neizbježno prati.
Počev od pogrešno isporučenih komada kojima nerijetko nedostaju pojedini dijelovi (podnica, komplet vijaka i slično), namještaj u boji koju niste odabrali, navodni nesporazum o mjestu dostave…
O reklamacijama da se i ne govori, pogotovo ako slijede nakon podužeg čekanja na isporuku.Istina, nisu uvijek trgovci krivi za greške i nesporazume. Svojim nesnalaženjem i nezainteresiranošću za detalje, vrlo važne kako se kasnije pokaže, kupci upadaju u probleme koji ih najmanje koštaju gubljenja živaca i vremena.
Sve se to može izbjeći ili barem svesti na najmanju moguću mjeru pravodobnim informiranjem na licu mjesta – u prodajnom salonu. Osim toga, u doba vladavine interneta, posjetom web stranicama proizvođača u kupovinu se može krenuti poznavanjem osnovnih podataka o proizvodnim programima što ih nude te ih kod trgovaca samo upotpuniti, ali i provjeriti.
Za početak, pri odabiru namještaja ne treba žuriti nego naći vremena i pažljivo pročitati svu dokumentaciju koja treba biti na svakom komadu namještaja, a ako je nema bez ustezanja je zatražiti od trgovca. Trgovac treba strpljivo saslušati svakog kupca te se ne trebate opterećivati mišlju da ste mu svojim upitima dosadili.
Pri postavljanju pitanja valja biti precizan, a odgovore ako treba i zapisati kako ne bi došlo do zabune, pogotovo nakon niza pogledanih spavaćih soba, trosjeda ili komoda jer sigurno nisu od istog proizvođača, nisu iste cijene i ne prate ih ista pravila za isporuku, montažu, reklamaciju ili jamstvo. Stoga je praktično za odabirane komade namještaja s prodavačem još jednom utvrditi gradivo.
Malo pitanja
Iznenadili bi se, međutim, u kojoj mjeri kupci, prema riječima trgovaca u prodajnim salonima koje smo obišli, ne pitaju ni tko je proizvođač, a prava je rijetkost da netko pita za certifikat proizvođača. Pitanja se svode na materijale: je li puno drvo, iverica, pečeni lak za skuplji uvozni namještaj. Zanimljivo je da više pitanja postavljaju kupci jeftinijeg namještaja.
Oni dubljeg džepa, čini se, smatraju da cijena podrazumijeva kvalitetu. U svakom slučaju, podrazumijeva dostavu bez obzira na udaljenost (područje kopnene Hrvatske), cijenu montaže izraženu u postotcima cijene namještaja (ovisno o proizvođaču od tri do šest posto). Ne tako davno, proizvođači su jamčili proizvodnju istog programa određeni broj godina, pa se kupnja mogla obavljati po elementima u dužem roku.
DESET ZAPOVJEDI ZA KUPCE
1. PROIZVOĐAČ: Za ocjenu kvalitete kupcima je, čini se, najvažnije pitanje je li namještaj proizveden u Kini, a manje ih zanima tko je proizvođač. I tu upadaju u zamku. Iako bi, naime, na svakoj deklaraciji trebalo pisati ime proizvođača i zemlja porijekla, pa i – Kina, svaki se proizvođač ne pridržava tog pravila. U potrazi za jeftinijom radnom snagom i poznati hrle u Kinu, pa nije zgoreg provjeriti na internetu gdje sve imaju tvornice.
2. DEKLARACIJA: Ako i niste raspoloženi čitati deklaracije, koje trebaju biti uz svaki komad namještaja, učinite to, čak i kad su pisane nepopularnim gotovo nečitljivo sitnim slovima. Na taj ćete se način pravodobno informirati i izbjeći da vas kod eventualne reklamacije upozore da ste, zahvaljujući deklaraciji, svakako znali što kupujete.
3. REKLAMACIJA: Rok za reklamiranje isporučenog namještaja ovisi o proizvođaču i trgovačkoj kući. Trgovci su najčešće dužni u roku od 40 do 45 dana riješiti problem, ali se rješenje može ubrzati ako se e-mailom pošalje slika koja pokazuje o čemu je konkretno riječ. U slučaju namještaja iz uvoza, rok za otklanjanje problema može biti i do 90 dana.
4. JAMSTVO: Trgovci će vam naglasiti da je za jamstvo dovoljan njihov račun o kupnji koji morate čuvati, no ustrajte na jamstvenom listu i odmah ga dobro proučite.
5. MATERIJAL: Tekstil, koža ili eko-koža, nije dovoljno samo to znati o materijalu kojim su presvučeni trosjedi, fotelje, stolice ili kreveti. Za detaljnije informacije zanimaju se, međutim, samo osobe koje imaju problema s alergijom. Sastav tkanine (a iz toga i kvaliteta) može se pročitati u deklaraciji.
6. ODRŽAVANJE: Upravo zbog održavanja namještaja treba znati više o sastavu materijala, kao i o gornjem sloju na stranicama ormara, kreveta i ostaloga. Jednostavno održavanje traži manje vremena, a osjetljivije slojeve lako se ošteti upotrebom kemijskih sredstava, makar bili namijenjeni čišćenju namještaja.
7. DOSTAVA: “Besplatna dostava do kuće” slogan je koji privlači kupce, ali vrijedi uz ograničenja, do određene kilometraže, te iznad određene cijene. “Do kuće” zapravo znači do kolnog prilaza, a sve ostalo je dogovor s vozačem i dostavljačem, i – plaća se. Pojedini trgovci, istina, pod besplatnom dostavom podrazumijevaju i unošenje namještaja u stan ali do četvrtog kata, ako zgrada nema lift. Unošenje namještaja u kuću, kod nekih dostava plaća se 40 kuna i onda još 30 kuna za svaki kat. Stoga obavezno priupitajte trgovce što u njihovu slučaju znači “besplatna dostava”.
8. MONTAŽA: Za kupljeni kuhinjski namještaj montaža je najčešće besplatna, za sve drugo se najčešće plaća. Pojedini proizvođači besplatno montiraju spavaću sobu primjerice, stoga sve dobro provjerite. Minimalna cijena montaže u većini slučajeva je 300 kuna, dok se preko određenog iznosa plaća u postotcima. Pribjegavanje rješenju “sam svoj majstor” ili korištenje džokera rođak-meštar u konačnici može više koštati, ako se, primjerice kod reklamacije postavi pitanje tko je sklapao namještaj.
9. ROK ISPORUKE: Ako odabrani namještaj nije u skladištu, najčešći rok isporuke je 45 do 60 dana. Kupci su uglavnom spremni na čekanje, ali pritom se odmah trebaju informirati tko, trgovac ili proizvođač, plaća penale za kašnjenje. Najčešći odgovor je onaj čijom krivnjom dođe do kašnjenja, a najčešća ponuda za namirenje štete – popust na kupljeni namještaj. Ne zaboravite pravo na naplatu kamate zbog čekanja.
10. AKCIJSKA PRODAJA: Kod kupnje namještaja na akcijskoj prodaji u pravilu ne vrijede ista pravila kao za redovitu kupnju, pa na vrijeme provjerite kod prodavača.