Hrvatski namještaj
Može li se opremiti neki stan ili kuća hrvatskim proizvodima? Koje su to tvrtke i pojedinci koji osmišljavaju “Made in Croatia” proizvode i isplati li se uopće upustiti u misiju opremanja doma domaćim namještajem te koliko će to biti kvalitetno?
Nekoliko stručnjaka, dizajnera interijera koji se svakodnevno susreću sa zadatakom uređenja raznih prostora, i privatnih i javnih, upitali smo kako bi reagirali kada bi klijent od njih zatražio da mu opreme stan isključivo namještajem hrvatskih proizvođača te ih usput zamolili da iznesu mišljenje o komadima koji su “naše gore list”.
– Veliki broj hrvatskih dizajnera i proizvođača nimalo ne zaostaje za svjetskim trendovima u kreiranju i proizvodnji namještaja. Stoga, opremiti interijer isključivo hrvatskim proizvodima znači opremiti ga kvalitetnim i atraktivnim namještajem te se ujedno ponašati kroativno, što je izuzetno važno u ovo vrijeme recesije. Poznato je da podržavanje hrvatskih projekata i tvrtki pozitivno utječe na naše gospodarstvo i očuvanje radnih mjesta – rekla je Danica Maričić, dizajnerica interijera i voditeljica marketinga PhoenixLifestylea.
Ponuda je, kaže Maričić, velika. Primjerice, bez obzira na to tražite li tradicionalnu kuhinju sa stilskim frontama od punog drva ili modernu kuhinju s frontama od lakiranog stakla ukrašenog zanimljivim dezenima, hrvatski dizajneri i proizvođači nude bogat izbor.
Slavonski hrast
– Za one koji žele kuhinju opremiti u mediteranskom stilu preporučila bih kuhinje Afrodita i Lavanda domaćeg proizvođača AG Dinas, a ista ta tvrtka ima i bogati izbor dnevnih boravka i spavaćih soba, naročito u kontekstu pločastog namještaja (ormari, regali, komode, itd.).
Linija Element koju potpisuje grupa Numen /For Use za tvrtku Interu prema mišljenju svih naših sugovornica, može u svakom pogledu stajati rame uz rame s nekom kolekcijom namještaja stranog proizvođača.
– Radi se o visoko kvalitetnom namještaju iz domaćeg slavonskog hrasta pogodnog za minimalističke interijere – objasnila je dizajnerica interijera Kristina Duran te dodala da za ljubitelje toplijeg, rustikalnijeg stila preporučuje ručno rađeni namještaj Rustice Moderne.
– Jasno mogu zamisliti kako bi trebala izgledati kuća namještena isključivo hrvatskim proizvodima. Budući da je trenutačno in etno dizajn, idealno bi bilo urediti tu kućicu u dalmatinskom stilu od bijelog bračkog kamena, možda čak u kombinaciji s benkovačkim kamenom koji je inače vrlo rijedak jer je najčešće žuto-crvene boje.
Cijela kuhinja i dnevni prostor bio bi u stilu naših baka. Kuhinjski elementi bili bi sazidati i popločani pločicama koje nude i neki naši keramički proizvođači (recimo KIO keramika). Sličnim keramičkim pločicama, vrlo vjerojatno u boji terakote, bio bi obložen i pod u dnevnoj sobi i kuhinji. Stol bi bio izrađen od drva, a stolice od kovanog željeza i drva (hrast ili bukva), koje bi i ostavila u njihovoj prirodnoj boji.
Tehnička rasvjeta
Prozori u kuhinji i dnevnoj sobi bili bi ukrašeni zavjesama od paške čipke. Namještaj bi bio rustikalan sa starinskim komodama i kredencima koje ručno izrađuju pojedine tvrtke u Slavoniji (npr. Dinas iz Đurđenovca, Oreh iz Oroslavlja, DIN Novoselec te mnogi drugi). Zidovi u svim prostorijama bili bi bijele boje, a eksterijer i interijer osvijetlila bih proizvodima tvrtke Dekor iz Zaboka. Kupaonicu bih teško mogla opremiti onim što nude hrvatski proizvođači. Naime, iako u Hrvatskoj imamo poznatog proizvođača keramike, tvornicu Inker iz Zaprešića, mislim da nam još ne pruža ponudu koja bi zadovoljila zahtjeve dizajnera interijera – rekla je splitska dizajnerica Marijana Boljat s kojom se složila i njezina kolegica, dizajnerica Tina Kurpez.
– Ono što nedostaje hrvatskoj proizvodnji je oprema za kupaonice, od keramičkih pločica preko sanitarija i kada, tuš kabina, a pogotovo miješalica koje se kod nas uopće ne proizvode. Također je problem s hrvatskim dekorativnim tkaninama ili plastičnim proizvodima – istaknula je te dodala da mora posebno pohvaliti hrvatski parket koji je, prema njezinim riječima, stvarno odličan proizvod, bez obzira na to o kojoj je vrsti drva riječ.
– U Hrvatskoj imamo vrsne stolarske radionice. Najčešće surađujem sa Studio Stoa i s njima mogu izvesti gotovo sve zamišljeno – kuhinje, ormare, kupaonski namještaj, komode. Tehničku rasvjetu najčešće kupujem kod domaćeg proizvođača Haustra, iako imamo i dosta malih radionica rasvjete – rekla je dizajnerica.
Dobra komunikacija
Ana Marija Kukić iz splitskog Ambient Art studija za dizajn interijera otkrila je da podne obloge treba potražiti u Požgaj parketima, a keramiku i kamene obloge u Kio keramici te u Petro kamenu.
– Ono što najviše određuje odabir proizvoda koje dizajner interijera koristi jest klijentov budžet. Kenda namještaj je po cijeni, izboru i kvaliteti nešto što naši klijenti s radošću odabiru i koriste, iako zbog budžeta često nalazimo i u Primi ono što im odgovara. Ako nam budžet to dopušta, uvijek ćemo predložiti uređenje interijera ekomaterijalima – rekla je Ana Marija Kukić.
Zaključak bio bi, očito je, da hrvatski proizvođači itekako mogu puno toga ponuditi na području proizvodnje namještaja. Ipak, nije sve u želji i talentu, a problema ima napretek.
– Nemamo dobru komunikaciju ili, bolje rečeno, suradnju između proizvođača i dizajnera. Je li tu problem nedostatka povjerenja u mlade hrvatske dizajnere? To ne bi nikako trebao biti problem jer, kao što znamo, naši dizajneri ipak osvajaju međunarodna priznanja i nagrade. Treba ih samo spojiti i dati im priliku i mislim da je uspjeh zajamčen – zaključila je Marijana Boljat.
Mladi dizajneri
Mogućnost većeg probitka hrvatskih proizvoda na globalno tržište dizajnerica Tina Kurpez također vidi u mladim dizajnerima.
– Hrvatska ima ljude koji dizajniraju fenomenalne komade namještaja i prepoznatljivi su u svijetu. Osim Numena, treba spomenuti i Filipa Gordona Franka koji redovito odskače dizajnom svojih stolaca te Ljiljanu Tutnjević koja je svoje staklene stolove ove godine pokazala i na nedavno održanom sajmu u Milanu – istaknula je.
Hrvatske tvrtke mogle bi konkurirati inozemnim
Bez puno razmišljanja naše sugovornice izdvojile su niz tvrtki i pojedinaca, svih redom iz Hrvatske, za koje smatraju da svojim radovima mogu konkurirati inozemnim adutima na području proizvodnje namještaja. Dizajnerice su se složile da je linija Element koju su Numen/For Use izradili za tvrtku Interu nešto “genijalno”, a plus su dale i mladim nadama Filipu Gordonu Franku i Ljiljani Tutnjević.
Kada je riječ o sanitarijama, kažu, nismo se baš proslavili, a kao iznimku ističu Inkeru iz Zaprešića. Od ostalih domaćih tvrtka preporučile su : Kendu, Velinac, Perfektu, AG Dinas, Požgaj parkete, KIO keramiku, Rusticu Modernu, Oreh, DIN Novoselec, Dekor Zabok, Mis-Mar, Haustru…Dizajnerice su zaključile kako imamo “svoga asa u rukavu”, ali prije ipak moramo određene probleme riješiti.
Hrvatski namještaj