Znakovi automobila
Pregled znakova automobila
VELIKA VEĆINA proizvođača svoje je ime dobila po osnivaču, odnosno kombinacijom imena više njih, dok je mnoštvo amblema izvedeno jednostavno iz prvog slova naziva.
Tako je, recimo, priča o Hondi vrlo jednostavna, naime ime je dobila po osnivaču Soichiru Hondi, a amblem marke je jednostavno uokvireno H. Mazdin znak je uokvireno M, a ime je igra slova između osnivača Matsuda te boga vatre i svjetla Ahura Masdah.
Upravo su japanski proizvođači najčešće dobili ime po svojem osnivaču, no i ovdje ima jedna zanimljivost. Ime Mitsubishi nastalo je spanjanjem dvije japanske riječi Mitsu (tri) i Bishi (romb, dijamant), što objašnjava i njihov logo. Najzanimljiviji su ipak nazivi iz Europe, koji je kolijevka automobilizma i kontinent s najviše proizvođača automobila. Zbog ograničenog prostora izdvojili smo po nama najzanimljivija imena i ambleme, makar je zanimljivih priča puno, pogotovo ako se zaviri u povijest.
Fiat
Službeno je značenje kratice F.I.A.T. upisano 1899. godine u uredu bilježnika kao Societa anonima Fabbrica Italiana di Automobil Torino. Osim značenja pod kojim je upisano u knjige registracije, Fiat ima i bibliografsko tumačenje. S latinskog bi se moglo prevesti kao "neka bude". Zahvaljujući lošoj kvaliteti lima sedamdesetih godina, koji je za posljedicu imao brzo hrđavanje karoserije, zlobnici su FIAT-u priskrbili i drugačija tumačenja imena. Fiat je nedavno promijenio logo, te se vratio rješenju koje je poznato otprije (najveći logotip na slici), crvenoj podlozi i bijelim slovima.
Audi
Riječ Audi bila je imperativ od latinske riječi audire (čuj!, slušaj!), što je bilo dio imena tvrtke Audi Automobilwerke GmbH u Zwickauu. Uz malo promidžbe ubrzo je svima bilo jasno tko se krije iza novog imena Audi. Znak, četiri povezana prstena, preuzet je od tvrtke Auto Union koje je Audi bio dio i uz koju su svaki od prstenova predstavljali još DKW, Horch i Wanderer.
Bentley
Engleski proizvođač koji je pod kapom VW-a ime može zahvaliti svom osnivaču Walteru Owenu Bentleyju. Kako je on bio vrlo aktivan u proizvodnji aviomotora, amblem je dobio stilizirana krila koja ga krase i do danas. Zanimljivo je da ovisno o modelu podloga ispod slova B može biti crvena ili zelena.
BMW
Skraćenica označava naziv Bayerische Motoren Werke, odnosno Bavarska tvornica motora. Kako je BMW proizvodio i motore za zrakoplove, prvi logo bio je crtež zrakoplova od naprijed s elisom koja se vrtjela. Kasnije je stiliziran i ostao je samo krug podijeljen na četiri dijela koji simboliziraju vrtnju elise. A plava i bijela boja tradicionalne su boje Bavarske.
Citroën
Osnivač Andre Citroën bio je jedan od najinovativnijih i najnaprednijih ljudi koji su se ikada pojavili u svijetu automobila. Izumivši zupčanike u obliku slova V, revolucionalizirao je prijenos snage. I upravo su znak Citroëna dva stilizirana zubca u V formi koja su tada označavala razvijenost i napredak koji je ta firma postigla.
Ferrari
Enzo Ferrari dugi je niz godina radio za Alfa Romeo uz koju ga vežu i brojne pobjede na utrkama. Želja za napretkom u sportskom, ali i stručnom pogledu natjerala ga je da osnuje tvrtku Scuderia (štala) Ferrari. Propeti konj bio je zaštitni znak trkaćih automobila Alfa Romeo pripremljenih u Scuderiji Ferrari. Znak je preuzet s borbenog zrakoplova iz Drugog svjetskog rata u kojem je poginuo veliki talijanski ratni heroj. Zlatna pozadina boja je Modene, grada Ferrarija, dok je gornji dio znaka talijanska zastava.
Lancia
Za nastanak prepoznatljivog znaka tvrtke zasluge pripadaju prijatelju Vincenza Lancie, grofu Carlu Biscaretti di Ruffia. Taj znak se sastojao od četverokrakog upravljača na čijoj desnoj strani se nalazila poluga ručnog gasa (taj detalj uklonjen je 1956. godine), čime je dobiven prepoznatljiv simbol automobila. Okomito koplje predstavlja stalni tehnički progres i aludira na prezime – lancia na talijanskom znači koplje.
Jaguar
Engleska plemenita tvrtka nastala je iz male manufakture koja je proizvodila motocikle s prikolicama. William Lyons iz nje je stvorio respektabilnog proizvođača automobila koji je svoje oznake dobio bez neke posebne priče. U to vrijeme bilo je iznimno popularno nazivati automobile imenima zvijeri i ptica pa se tome priklonio i Lyons. Plemenita zvijer (Jaguar) trebala je okarakterizirati automobil.
Lada
Ruski ponos proizvod je tvornice VAZ. Amblem je vrlo zanimljiv i predstavlja stilizirano slovo L u obliku Vikinške lađe koja je u svoje vrijeme plovila i Volgom, a na staroruskom jeziku Ladia je naziv za brod. No na staroruskom Lada znači ljubav, što je i pravi izvor naziva.
Maserati
Obitelj usko vezena uz automobile mogla se pohvaliti s čak petero braće koja su radila u raznim tvornicama i manufakturama. Trojca od njih zaslužna su za tvornicu koja nosi njihovo ime. Još otprije bili su stručnjaci za proizvodnju, ali i vožnju trkaćih automobila, što je ostavilo traga i na automobilima s njihovim imenom. Oznaka trozubi osti tradicionalan je simbol grada u kojemu su se automobili proizvodili, Bologne. A mnogi smatraju kako simboliziraju i tri brata koja su tvrtku i osnovala.
Opel
Prvi put se 1909. godine javlja "Opelovo oko" koje se zadržalo do tridesetih godina. Na Opelu Olympiji 1935. godine prvi se put našao stilizirani Zeppelin (u krugu), koji je simbolizirao tehnički napredak. Njegove varijacije krasile su Opelove automobile do 1962. godine. Tada se prvi put pojavljuje "munja" (Blitz je bilo ime nove generacije Opelovih kamiona s početka tridesetih godina), simbol tvrtke.
Peugeot
Naziv je dobio po svom osnivaču Les Fils de Peugeot Freresu koji je nakon proizvodnje pila za drvo i lisnatih opruga proizvodio prvo bicikle, a zaim i ono po čemu je njegovo ime postalo poznato – automobile. Znak lava dobio je početkom dvadesetog stoljća kada se jedna linija proizvoda nazivala Lion-Peugeots. Kasnije su svi automobili preuzeli znak lava koji reprezentira Lion of Belfort, spomenik obrani toga grada od Nijemaca 1871.
Renault
Braća Renault osnivači su tvrtke koja je svojim inovacijama unaprijedila automobilski svijet. Popularni romb, koji se nalazi na svim Renaultovim automobilima, nastao je preuzimanjem oblika s armature a sredinom 20-ih postao je zaštitni znak. S godinama je modificiran, no ostao je prepoznatljiv.
Škoda
Nakon što je Emil Škoda pridružio svom carstvu Laurin&Klement, na automobile je stavio i svoj znak. Škodin zaštitni znak, koji se i danas nalazi na hladnjaku automobila iz Mlade Boleslave, potječe iz davne 1923. godine. Reljef je prikazivao profil indijanske glave. Znak marke pojavio se u ovom obliku iste godine prvi put na lokomotivama, a definira se kao strelica s krilima.
Volkswagen
Narodni automobil, kako mu i samo ime govori (volks wagen), nastao je 1934. kada je Ferdinand Porsche dobio zadatak napraviti jeftino vozilo koje bi trebalo motorizirati Njemačku. Tako je rođena Buba, najomiljeniji i najpopularniji automobil tog proizvođača. Znak čine stilizirana slova V i W u krugu.
Rolls Royce
Rollsovu svjetski poznatu figuricu koja svojim oblikom odaje duh Rolls-Roycea napravio je britanski slikar i kipar Charles Sykes. Kao inspiracija je poslužila Eleanor Thornton, tajnica i priležnica lorda Montagua. Stvoritelj ju je nazvao "malom boginjom čije je najveće zadovoljstvo putovanje ulicama", a u narodu je poznata kao "Spirit of Ecstasy" ili "Flying Lady" odnosno Emily.
Mercedes
Nakon smrti Gottlieba Daimlera 1900. godine posao su nastavili njegovi sinovi. Sinovi su se sjetili jedne razglednice Kölna koju je Gottlieb poslao svojoj ženi za vrijeme rada u tvornici Deutz. Na slici je tada zvijezdom označio mjesto gdje je stanovao, uz napomenu da će takva zvijezda jednom krasiti i njegove proizvode. Uprava Daimlera prihvatila je sugestiju i trokraka zvijezda postaje simbol Mercedesa.
SAAB
Kratica S.A.A.B. označava Svenska Aeroplan Aktiebolaget, odnosno Švedsku industriju zrakoplova. Upravo je zrakoplovstvo primarna djelatnost ove tvrtke koja je osnovana 1937. Automobile su počeli proizvoditi tek 1950. i već prvi je model koristio dosta aviotehnologije, a i izgled je bio posljedica testiranja u zračnom tunelu. I danas su automobili snažno povezani sa zrakoplovima, imenima i simboličnom prednjom maskom.