Vožnja po ledu
RAZMJERNO VISOKE temperature za ovo doba godine ne bi vas smjele navesti na razmišljanje da zime neće biti.
Dovoljna je jedna hladna noć i manja dionica ceste prekrivena ledom da se dogodi velika nevolja. Velike hladnoće i suhi led mnogima su draži od bljuzge, jer se ceste brzo osuše i postanu bijele od nataložene soli. Tada je prianjanje guma na asfalt dobro, ali znatno slabije nego kod viših temperatura. Mnogi, nažalost, prekasno shvaćaju da ljetne gume tada znatno lošije drže od zimskih i da je svaka štednja na njima ruski rulet. Ako se spremate na duži put, posebice ako idete na skijanje, štednja na zimskim gumama potpuno je nerazumna.
Mnogi se vozači opuste, voze kao da je sve normalno i tada je nailazak na nakupine leda iznimno opasan. Lako dolazi do nesreće, jer vozač trenutačno gubi mogućnost kočenja i upravljanja, s nesagledivim posljedicama.
Treba biti posebice oprezan u svim situacijama gdje se skuplja vlaga – kod nadvožnjaka i podvožnjaka, u usjecima, dijelovima ceste koji su uvijek u hladu…
Najveći su rizici kasno navečer i rano ujutro, a najgore je kad su vrlo niske temperature povezane s velikim udjelom vlage u zraku. Najbolja je lagana i oprezna vožnja, s povećanim razmakom od vozila ispred, čak i onda kad vam se čini da problema nema.
Zimska je vožnja bez zimskih guma riskantna, a ako su gume stare i istrošene, vožnja postaje ruski rulet. Tada je bolje ne voziti. Kupnja novih zimskih guma, bez obzira na to što zima ulazi u drugu polovicu, vrlo je mudra investicija. Samo jedno proklizavanje i lagano oštećenje automobila može napraviti znatno veću štetu od vrijednosti kompleta guma.
Mnogi zimi smanjuju tlak u gumama, misleći da time poboljšavaju prianjanje na kolnik. To je pogrešno jer je prianjanje najbolje uz ispravan tlak u gumama, kako ljeti, tako i zimi.
Ne smije se štedjeti ni na tekućini za pranje stakala, jer se bez nje vidljivost znatno smanjuje. Malo vozila ima štrcaljke za pranje prednjih farova pa je preporučljivo povremeno obrisati sve svjetlosne elemente (prednje i stražnje), na kojima se u zimskim uvjetima pojačano nakuplja prljavština.
Sol, koja vam na zaleđenoj cesti može spasiti život, nije zdrava za automobilski lim, bez obzira na to koliko su novi automobili dobro zaštićeni. Zbog toga prvo slobodno vrijeme iskoristite za temeljito pranje.
Ispravnost automobila važna je u svim uvjetima, a posebice zimi. Najvažnije su (naravno nakon guma) kočnice, jer ako su neravnomjerne, vozilo će se početi nekontrolirano zanositi, što je iznimno opasno. Treba provjeriti i ručnu kočnicu, koja se kod starijih vozila lako smrzne te je preporučljivo izbjegavati njeno korištenje, osim ako ne parkirate na strmini.
U zimskim uvjetima motor otežano pali, posebice ako nije potpuno ispravan. Zbog toga je preporučljivo napraviti servis, posebice sustava za ubrizgavanje i paljenje. Istrošen akumulator može vam stvoriti velike nevolje prilikom jutarnjeg paljenja pa nećete pogriješiti ako ga zamijenite novim. No, prije ugradnje treba provjeriti ispravnost električne instalacije, posebice ispravnost alternatora. Naime, akumulator često strada jer se slabo puni ili se negdje prazni.
No, prije svega treba provjeriti stanje rashladne tekućine u motoru i ako je niste mijenjali u posljednje četiri godine, napravite to sada.
ODMRZAVANJE STAKALA – Nikako vrućom vodom!
Led sa stakala nikada ne otapajte toplom vodom, jer zbog naglog širenja poprskane plohe, staklo lako puca. Led se ne smije strugati metalnim strugačima, nego gumenim ili plastičnim, kako ne bi došlo do neugodnog brazdanja stakla. No i tada treba biti oprezan, posebice u zonama oko brtvila, jer lako može doći do oštećenja. Djelotvorna su i otapala za led, a najbolje je ako se prije hladne noći stakla prekriju folijom ili kartonom. Ako se uključe brisači na zaleđena stakla tada dolazi do oštećenja metlica brisača te je nužno prethodno ostrugati led, a ono što ostane može se riješiti tekućinom koja se prska.
TAJNE ZIMSKE VOŽNJE – Polako i oprezno
Ako je ikako moguće, ne vozite u zimskim uvjetima. Ako baš morate, vozite polagano i pažljivo. Na skliskoj su cesti svi nagli pokreti vrlo su opasni. Pažljivo pritiskajte papučice i lagano okrečite upravljač. Kočite kombinirano – motorom uz lagano potpomaganje kočnicom. Tako se moment kočenja najbolje raspoređuje na sve kotače i sprječava klizanje. Povećajte razmak od vozila ispred sebe, jer se na skliskom kolniku znatno produžuje zaustavni put. Najvažnije pravilo zimi je: vozite polako i oprezno, na skliskoj cesti nigdje vam se ne smije žuriti.
LANCI NISU ZA LED
Prianjanje koje život znači
– lanci se ne smiju voziti na poledici, jer se pogoršavaju vozna svojstva.
– nemojte "cijediti" gume do zadnjeg milimetra profila, pogotovo na prednjoj osovini. Najbolje je kupiti gume s univerzalnim profilom, koji se može koristiti tijekom cijele godine.
– ne snižavajte tlak u gumama! Mnogi misle da je to u zimskim uvjetima korisno, a učinak je suprotan. Guma se više uvija i poprečno proklizava, zbog čega se povećava dodirna površine i pogoršavaju vozna svojstva
– pripremite lance za pogonske kotače i – lopatu! To je naročito važno ako često idete u brdovitije krajeve.