Rashladna tekućina
Što kad motor zakuha?
VELIKE VRUĆINE koje upravo počinju ne odgovaraju automobilu, posebice ako motor nije ispravan ili mu hlađenje nije učinkovito.
Tako se povećava rizik od opasnog zakuhavanja rashladne tekućine u sustavu hlađenja, a njegova povećana temperatura dodatno zagrijava unutrašnjost kabine.
S porastom temperature zraka otežava se hlađenje motora. Smanjenjem temperaturne razlike između rashladne tekućine i okolnog zraka sve se teže odvodi višak topline iz motora.
Uključivanje ventilatora
Svi su motori konstruirani tako da podnose velike vrućine, a kad temperatura rashladne tekućine prijeđe 94 stupnja Celzijeva, uključuje se ventilator. Kod većine motora pokreće se elektromotorom, koji se uključuje temperaturnim prekidačem. Skuplji motori imaju dvostupnjeviti ventilator, a drugi se stupanj uključuje na 100°C.
U rashladnom je sustavu rashladna tekućina na bazi etilen-glikola, koja je otpornija na visoke temperature od vode. Rashladni je sustav zatvoren i pod tlakom od 1.3 bara te do 108°C ne dolazi do vrenja rashladne tekućine. Rashladni sustav može postati nepouzdan, posebice kad se ventilator uključuje rijetko ili ako su propusna crijeva i obujmice, te se rashladna tekućina gubi. Problem je posebice izražen kod visokih temperatura, kad se vozi u velikim kolonama ili na uzbrdicama.
Tada ni ventilator ne može osigurati dovoljno hlađenje. Zagrijavanje motora povećava korištenje klimatizacijskog uređaja, koji je ugrađen u većini novih automobila. Princip rada klimatizacijskih uređaja zasniva se na sposobnosti rashladnog fluida da prima ili otpušta znatne količine topline kad mijenja agregatno stanje (iz tekućeg u plinovito i obratno).
Kompresor, koji pokreće motor, komprimira plinoviti rashladni medij te ga usmjerava u hladnjak, gdje se kondenzira (prelazi iz plinovitog u tekuće stanje), te otpušta toplinu u okoliš uz pomoć ventilatora. Kako se hladnjak klimatizacijskog uređaja nalazi uz hladnjak motora, njegovim se radom otežava hlađenje i povećava zagrijavanje motora.
Problem pogoršava činjenica da motor pokreće kompresor i time povećava opterećenje, a time i zagrijavanje motora. Mnogi, u slučaju pregrijavanja motora, u panici, odmah gase motor, što je u pravilu pogrešno, a može biti štetno. Dok motor radi, hladi se rashladnom tekućinom i motornim uljem. Kad se ugasi, trenutačno prestaje hlađenje, a u njemu zaostaje toplina izgaranja.
Ispravnost motora
Naglim gašenjem pri velikom opterećenju nastaje toplinski šok, čime su najviše ugroženi motori s turbopunjačem. Za učinkovito hlađenje važna je ispravnost motora, posebice pumpe rashladne tekućine i ventilatora s termoprekidačem.
Probleme može stvarati i prljavština na motoru. Najštetnije je onečišćenje hladnjaka, jer se otežava izmjena topline i hlađenje motora. Zbog toga je, prije odlaska na put, preporučljivo provjeriti ispravnost motora i temeljito ga oprati, sredstvom za čišćenje i vodom pod velikim tlakom (posebice hladnjak).