Mjenjač brzina – ručni ili automatski
Kupiti automobil s ručnim ili automatskim mjenjačem velika je dvojba kupaca na većini europskih tržišta, no ne i u Hrvatskoj. Broj prodanih automobila s automatskim mjenjačima kod nas je gotovo mizeran, a te se brojke nikako ne mogu uspoređivati s količinom ručnih mjenjača.
Zašto je situacija takva teško je odgonetnuti, jedini element koji ide u prilog ručnim mjenjačima je cijena koja varira ovisno o proizvođaču, no u pravilu je znatno povoljnija od automatskih mjenjača.
Dovedeni do savršenstva
Premda je do prije nekoliko godina bilo mnogo zamjerki na automatske mjenjače, u današnje vrijeme oni su dovedeni gotovo do savršenstva. Upravo zato, kritike na račun nekvalitete, potrošnje goriva, sporih i loših izmjena više definitivno ne stoje, stoga nije jasno zašto su automatici još uvijek u podređenoj poziciji.
Jedini zastupnik čiji se klijenti u većini slučajeva odlučuju na kupnju automobila s klasičnim automatskim mjenjačem je Jaguar.
Čak 95 posto automobila s automatikom logična je brojka budući da se radi o imućnijim kupcima koji ne gledaju na novčanu razliku, a upoznati su sa svim prednostima vožnje s automatskim mjenjačem.
Osim premium marki gdje automatici čine i do tridesetak posto udjela, ostali se ne mogu pohvaliti sa sličnim postocima.
Prosjek na našem tržištu je oko pet posto što u europskim okvirima uistinu izgleda zanemarivo. U toj skupini nalaze se Alfa Romeo, Lancia, Citroën, Opel, Toyota, Chevrolet i Fiat, dok je stepenicu ispod Peugeot čiji automobili s automatskim mjenjačem čine svega jedan posto ukupnog udjela, bez obzira što francuzi nude klasičan i robotizirani automatski mjenjač.
Kupci Kije i Hyundaija u samo dva posto slučajeva odlučuju se na automatske mjenjače, a svega 0.7 posto Mazdinih modela opremljeno je automatikom.
Bez obzira na iznimno male brojke prodanih automobila s automatskim mjenjačima, većina zastupnika ipak osjeća blagi porast potražnje.
Čini se da kako naši kupci kao i uvijek prate trendove s zapadnih, razvijenih tržišta, te se uskoro može očekivati veća potražnja za svim vrstama automatskih mjenjača. Ponuda nimalo ne zaostaje za europskim tržištima, pa nema razloga ni da prodaja ovako drastično kaska.
Predrasude ili cijena?
Da li su cijena i tradicija glavni razlog nepopularnosti automatika ili se radi o neznanju kupaca teško je reći, no činjenica je da Hrvati još uvijek više vole ručne od automatskih izmjena brzina.
Klasični, CVT, robotizirani i s dvije spojke
Velika vozila i terenci opremljeni su klasičnim automatskim mjenjačem s hidrodinamičkim pretvaračem momenta, s pet, šest i više stupnjeva prijenosa.
Za automobile koji se najviše prodaju na našem tržištu pogodni su kontinuirani CVT i robotizirani mehanički mjenjači, koji su cijenom prihvatljivi, a imaju dobre performanse, posebice u gradskoj vožnji, te prihvatljivo povećavaju potrošnju goriva. Sve se više nude i automatski mjenjači s dvije spojke, koji poboljšavaju ubrzanje.
Mjenjač brzina – ručni ili automatski