Izmjena ulja
Višak ulja – Uništava katalizator i lambda sondu
KAD U MOTORU ima malo više ulja, nema velike štete – taj će se višak za od pet do 10 sati vožnje normalizirati, jer će se potrošiti na uobičajen način, kako se i inače troši ulje u motoru.
Prepoznaje se po plavkastom dimu i mirisu izgorjelog ulja. Kad u motoru ima osjetno više ulja, nastaje problem, jer se nikakva kontrolna lampica neće upaliti i signalizirati opasnost. Kad u motoru ima znatno više ulja od maksimuma, pri kritičnom broju okretaja dio ulja iz kartera ulazi u komoru za sagorijevanje, preko sustava za provjetravanje bloka motora i preko sklopa klip-cilindar.
Tad u komori za sagorijevanje, osim začađenja, neće nastati velika šteta, ali se mogu onesposobiti i uništiti katalizator i lambda sonda. Veća je opasnost kod dizelskog motora, jer se može oštetiti filter čestica čađe, napuniti usisni kolektor s uljem i izazvati hidraulički udar u motoru. Kad ulje iz kartera dospije u komoru za izgaranje, motor počinje sam od sebe nekontrolirano ubrzavati, jer se motorno ulje u komori za izgaranje ponaša slično kao dizelsko gorivo. Tad motor prestaje reagirati na papučicu gasa, ne može se zaustaviti isključenjem paljenja (kontaktnim ključem) te se doslovce može razletjeti.
Manjak ulja – Korak do uništenja motora
Kad se razina ulja spusti ispod minimuma, nastaje opasan manjak koji se prepoznaje po paljenju lampice tlaka ulja. Lampica se najprije pali pri naglom kočenju ili u vožnji zavojima, jer inercijske sile izguraju ulje prema stijenki kartera, pumpa za ulje usisava zrak i pali se lampica ulja. Kad se situacija stabilizira, uljna pumpa opet normalno usisava ulje. Nije dobro kad motor povremeno ostaje bez potrebnog tlaka ulja, odnosno podmazivanja. Manjak ulja u motoru štetan je jer se mala količina ulja više zagrijava od normalne količine. U maloj količini ulja veća je koncentracija nečistoća i krutih čestica, što svakako ne pogoduje motoru.
Najpogubnije stanje nastane kad se razina ulja toliko snizi, da pumpa za ulje nema što usisavati pa lampica stalno gori. Tada tlak ulja pada na nulu i podmazivanja nema. Ako vozač nakon paljenja signalne lampice ne prepozna opasnu situaciju i odmah ne ugasi motor, već za nekoliko kilometara u njemu nastaje prava drama. Kad nema podmazivanja, razvijaju se ekstremno visoke temperature, koje dovode do pucanja uljnog filma. Nastaje suho trenje, koje izaziva taljenje metalnih dijelova motora – kliznih ležajeva, rukavaca radilice, kliznih površina cilindara, klipnih karika, bregastog vratila…
Na ravnoj podlozi, nakon par minuta
Ulje kontrolirajte dok je automobil na ravnoj podlozi, a motor ugašen. Treba pričekati par minuta, dok se ulje iz gornjih dijelova motora potpuno ne slije u karter. To je najbolje napraviti ujutro prije paljenja motora, jer je tad mjerenje najpreciznije, a šipku nije potrebno prethodno izvući i obrisati od ulja. Dobro je imati kanticu ulja u prtljažniku kako bi se, prema potrebi, ulje moglo odmah doliti. Ulje nije lako izvaditi iz motora te ga je preporučljivo dolijevati u više koraka uz mjerenje razine.