ZAGREB – Dokumentarni film "Treći pohod" hrvatske novinarke Višnje Starešine, koji iz perspektive ratnih 90-ih godina u središnjoj Bosni oslikava ulazak radikalnog islama u taj dio Europe, prikazan je danas na novinarskoj projekciji u Zagrebu.
Autorica filma pokazuje, kroz inserte s haaških suđenja, propagandne materijale mudžahedinskih postrojba u BiH te svjedočenja i sjećanja lokalnog stanovništva kako islamski borci početkom 90-ih dolaze u središnju Bosnu pod krinkom humanitarne misije i tu osnivaju svoje logore za uvježbavanje, naseljavaju se i rade na "preodgoju" lokalnog muslimanskog stanovništva, a uz znanje tadašnjih bošnjačkih čelnika i Armije BiH.
Svjedočenja lokalnih Bošnjaka pokazuju kako njihov dolazak i njihova huškačka retorika pomažu narušavanju ranije skladnih međuetničkih odnosa i izlažu domaće muslimansko stanovništvo pritisku prihvaćanja radikalnog islama.
Kroz haaško svjedočenje pokajnika Al-Qaide Alija Hamada, koji je prošao put od Afganistana preko Bahreina do BiH, pokazuje kako iste snage raspoređuju islamske borce po svijetu sa zadaćom širenja ideja Al-Qaide, a kroz svjedočenje nekoliko zapovjednika i pripadnika britanskog bataljuna UNPROFOR-a koji je za vrijeme rata bio stacioniran u središnjoj Bosni, pokazuje se kako su njihovo djelovanje zanemarivale međunarodne snage. Naime, mudžahedinske postrojbe u središnjoj Bosni uvježbavale su se, ratovale i činile zločine nad lokalnim hrvatskim stanovništvom pred nosom Britanaca čiji ih zapovjednik Alistair Duncan, kako je posvjedočio pred Haaškim sudom, nije primijetio za svoga tamošnjeg boravka.
Tek udari na zapadne centre moći od terorističkog napada na New York i Washington do nešto kasnijeg terorističkog napada na London, izazivaju reakciju svijeta, poručuje autorica.
Film sadrži i stravične dokumentarne snimke mudžahedinskih pokolja po središnjoj Bosni, a autorica poručuje da i danas mnogi od tih zločina ostaju neprocesuirani.
Autorica je napisala dvije knjige "Vježbe u laboratoriju Balkan" i "Haaška formula". "Treći pohod" je njezin prvi film i napravljen je u produkciji zagrebačkog Interfilma.