ZAGREB – Rezultati vanjskoga vrednovanja eksperimentalnih programa zdravstvenoga odgoja i obrazovanja u hrvatskim osnovnim i srednjim školama predstavljeni su danas na konferenciji za novinare u Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar u Zagrebu.
O rezultatima istraživanja – koje su proveli Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Medicinski fakultet-Škola narodnog zdravlja "Andrija Štampar" i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) – govorili su voditeljica skupine za evaluaciju zdravstvenih programa iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Jasminka Buljan Culej te voditelj projektnoga tima s Instituta Ivo Pilar, Josip Burušić.
Na pitanja novinara odgovarala je državna tajnica u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa Dijana Vican te predstavnica HZJZ-a Marina Kuzman.
U eksperimentalnom programu sudjelovale su škole odabrane na temelju natječaja Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, a u programu je sudjelovalo 2009 učenika, od kojih 1123 iz osnovnih, a 886 iz srednjih škola, rekla je Buljan Vican.
U programu su sudjelovali samo učenici uz pristanak roditelja, a nastava se odvijala po programu Udruge GROZD i Foruma za slobodno obrazovanje.
Ocijenila je kako su rezultati istraživanja u kontrolnim i eksperimentalnim školama pokazali da ne postoji mjerljiva razlika u znanju obrađivanih sadržaja između učenika navedenih škola.
Govoreći o stajalištima, mišljenju, zadovoljstvu te učincima programa na stajališta učenika, Josip Burušić je rekao kako rezultati istraživanja u oba programa pokazuju mali pomak u ponašanju, te da se na kraju programa smanjuje broj zainteresiranih učenika za njegov nastavak.
Istaknuo je kako učitelji i ravnatelji smatraju da je školski program preopterećen te da su mnogi sadržaji iz programa već uključeni u druge školske predmete.
Odgovarajući na upit novinara hoće li se uvoditi zdravstveni odgoj u škole kada nema mjerljivog pomaka u znanju između učenika koji su pohađali i onih koji nisu pohađali program, Buljan Culej je rekla kako se učenicima sviđalo da se program nije ocjenjivao te je istaknula njihovu želju da program bude integriran kroz druge nastavne sadržaje.
Po mišljenju Marine Kuzman iz HZJZ-a, i jedni i drugi učenici su ipak nešto naučili, ali, kako smatra, nekoliko mjeseci programa nije dovoljno da se utječe na promjenu učeničkih stajališta.
Državna tajnica Dijana Vican rekla je kako će sadržaji zdravstvenoga odgoja biti integrirani kroz druge nastavne jedinice te da će Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa pratiti sinkronizaciju sadržaja.
"Ne idemo za uvedbom posebnoga predmeta zdravstveni odgoj nego ćemo ga interdisciplinarno provoditi u nastavi", rekla je državna tajnica Vican.