Kako jeftino putovati
Uzmite auto u Zagrebu, ukrcajte se na jahtu u Opatiji pa uživajte u vili na nekom otoku
ZAMISLITE ovo: odlučite “skočiti” do Krka na vikend, a niste baš pri novcu.
Vlastiti automobil i jahta su samo daleki san ili suvišan trošak održavanja. Zato uzmete mobitel, izađete iz kuće, uđete u auto koji vam se najviše svidi i dovezete do obale. Zatim pogledate brodiće, jahte ili glisere, odaberete onaj koji vam je naprikladniji, jednostavno sjednete i otplovite do otoka. Na otoku opet uđete u nečiji auto i malo se provozate. Sjedite na kavici, a odjednom se spusti kiša, i to baš kad namjeravate negdje na ručak. Nije problem. Umjesto da panično tražite trgovinu kišobrana, samo uzmete nekoliko ponuđenih u kafiću i odete. Ostavite ga u malo dalje u restoranu. Odete u apartman, koji također nije vaš, ali ga ipak ne morate plaćati, i kratko odspavate. Zvuči nevjerojatno?
Time share na Braču
Takav način života, nazvan sharing (dijeljenje), postaje sve rašireniji trend u svijetu, a stiže i u Hrvatsku. Mnogi stručnjaci ga čak proglašavaju neizbježnom budućnošću. Sve što treba za sharing jest mobitel preko kojega možete prepoznati je li stan, auto, jahta ili neki drugi predmet u share evidenciji. Nije riječ o utopiji jer ipak morate biti član share obitelji i plaćati članarinu. No, ona je neusporedivo manja u odnosu na, primjerice, održavanje, gorivo ili parking. Time sharing je poznat način razmjene godišnjih odmora diljem svijeta. Jednokratnom uplatom i godišnjom doplatom za smještaj u nekom hotelu ili apartmanu postajete član velike time share obitelji, godinu za godinom, tijekom 30 godina. Na raspolaganju vam je velik broj destinacija po svijetu, naravno uz članarinu.
Hrvatska u share revoluciji još uvelike zaostaje za svijetom, no situacija se ipak mijenja. Prvi time share objekt nalazi se u Supetru na Braču, a u Hrvatskoj su još tri.
Zahvaljujući Marijanu Skrozi (32), poduzetniku iz Šibenika, možemo očekivati i car sharing, odnosno razmjenjivanje automobila. Za razliku od rent-a-car i taxi usluge, prednost sharinga je u fleksibilnosti. Ne morate ispunjavati papirologiju i plaćati najam auta, a o preskupim taxi uslugama da ne govorimo. Taxi, osim toga, morate i pričekati, a auto koji je u sustavu sharea vidite u prolazu, otključate ga mobitelom i karticom te se odvezete. Ključ je već u autu, a i kartica za gorivo.
Imamo 2,5 milijuna vozača
Nakon dvogodišnje brorbe s birokracijom prva hrvatska car sharing tvrtka uskoro bi trebala početi s radom.
– Za korištenje auta naši članovi plaćat će samo od jedne do četiri kune po kilometru i deset do 25 kuna po satu, ovisno o vrsti vozila. Statistika govori da osobna vozila u Hrvatskoj godišnje prijeđu 13.500 km ili 37 kilometara dnevno, odnosno najednostavnije rečeno, vozila koristimo samo jedan jedan sat dnevno, a sve ostalo vrijeme nalaze se na parkiralištima.
Čak 2,5 milijuna ljudi ima vozačku dozvolu, a mnogi od njih ne posjeduju ili ne voze auto. Tehnologija nam omogućava da se vozila koriste po satu i da se plati vrijeme koje ih koristimo. Ne trebaju nam podzemne garaže i parkinzi, nego car share – ističe Skroza, vlasnik tvrtke Auto Divisio Croatia (ADC) koja zapošljava 20-ak osoba.
Zašto ne dijeliti i jahte?
Koncept Skrozina ADC-a sličan je sharingu automobila u Americi. Za 50 dolara članarine, koja vam se poslije odbija od troškova korištenja auta, dobijete karticu koja otključava automobile. Zatim preko interneta ili aplikacije na iPhoneu potražite auto koji želite i rezervirate ga. Otključavate ga elektronskom karticom ili pomoću ZipCar aplikacije na iPhoneu. Ključ je uvijek u autu, baš kao i kreditna kartica za točenje benzina. Benzin je besplatan do prijeđenih 290 kilometara.
Skroza planira umrežiti barem dva posto, odnosno 50.000 hrvatskih vozača.
– Korisnicima naše usluge za pet godina planiramo uštedjeti milijardu kuna – ističe Skroza i kaže kako se mogu dijeliti i jahte.
– U svijetu postoji već i yacht sharing, a počelo se i s umbrella (kišobran) sharingom. Kod nas imamo mnogo luka u kojima vlasnici jahte koriste možda tjedan ili dva, a skupo plaćaju vezove – tvrdi Skroza.