Smrt na motoru
Smrt na motoru
Kako je na pomolu sve toplije vrijeme, na cestama će biti i više motociklista, a poučeni iskustvom samo protekloga ljeta, sve je više mladih osoba koje pogibaju upravo zbog brzine i divljanja na motociklima. Jedan od većih razloga takvih nesreća jest i loše poznavanje vozila na kojemu se sjedi.
Koje kriterije je uputno poznavati i poštivati prije odabira motora i kako se odnositi prema tom vozilu u razdoblju privikavanja?
Vozači koji su počinjali voziti motore prije 20-30 godina imali su sreću da su vozili raznorazne Tomosakije, od APN-a, preko 15-tica do Devedesetki, pa kasnije prelazili na MZ i Jawe, odnosno s 50 ccm na 250 i 350 ccm. I sve su to bili motori s mjenjačima.
Danas je na žalost situacija malo drugačija. Nema više Tomosa, voze se scooteri nakon kojih se u većini slučajeva kupuju motori koji blago rečeno prilikom starta kopaju cestu ispod sebe. Ponuda je velika, praktički sve što se u svijetu proizvodi, pa odabir motora ovisi o tome s koliko novaca se raspolaže i, naravno, što se kupcu sviđa.
A kupci, najčešće mladi ljudi, podržani od roditelja koji ih žele nagraditi za raznorazne životne uspjehe, žele pod sobom osetiti nešto snažno, nešto moćno s čime će dobiti i važnije mjesto u društvu koje ih okružuje.
Potpuno pogrešni kriteriji. Motore treba kupovati prema sposobnostima vožnje. Veličinu i snagu motora treba mijenjati postupno. I odrastali smo tako. Prvo smo naučili puzati, pa hodatim a tek onda trčati. Nakon scootera, najpametnije je kupiti motor od 125 ccm, pa bez obzira koliko kupac godina imao. Nisu bitne godine starosti nego godine provedene u sedlu. Prelazak sa scootera na motor s brzinama je najveća stepenica u razvoju budućeg motorista.
Motori na kojima se manualno mijenjaju brzine sasvim se drugačije ponašaju na cesti, sasvim ih se drugačije vozi, a i položaji komandi su im drugačiji. Nakon što se prođe škola 125-tice može se prijeći na veće i jače motore, po mogućnosti 600 ccm, a onda i na one najjače.
Naravno, osim upoznavanja samog motora, potrebno je i poznavati ulice po kojima voziš. A vozač motora ulicu upoznaje potpuno drugačije od vozača automobila. Sve je važno, profil ulice, vrsta i stanje ceste, nagib ulice u krivinama, mjesta s opasnošću od odrona, udarne rupe, a za gradsku vožnju – šahtovi.
Gradske ulice znaju biti i pune raznih masnoća od automobila, što je još jedna u nizu opasnosti za vozače motora. Tu je i gustoća prometa i neobaziranje vozača automobila na motoriste. Dakle, mladog vozača motora čeka toliko novih opasnosti na cesti na koje se treba privikavati postupno, najčešće iskustveno, ali sve je puno puno lakše kad ste na manjem i lakšem motoru kojemu guma ne proklizava prilikom svakog starta.
Međutim, usprkos svim savetima, mnogi su nestrpljivi pa kao prvi motor odabiru jake motore, a nisu svesni koliko su nedorasli zadatku. Motor je kao i oružje. S puškom se može ići u lov i uživati, a može se isto tako naškoditi sebi ili drugome.
Smrt na motoru