
S police dućana uzmete proizvod koji košta osam kuna, cijena je jasnoistaknuta, čitljiva, brojke su dovoljno velike da je i s nekoliko metara jasno da ta stvar zapada osam kuna. No, na blagajni posve druga priča, proizvod se provlači preko čitača bar koda, a na monitoru bliješti cijena od 12 kuna.
Upozoravate blagajnicu da to nije 12 kuna, nego osam, a ona kaže da je se ne tiče što piše na polici, da je njoj bar kod pokazao da to košta12 kuna. Bit će da kolegice još nisu promijenile cijenu, pokušava objasniti…
Povuci-potegni, vi u kupe, ona u špade, i na kraju odlučite vratiti proizvod na policu ili ga kupiti jer vam baš treba i ne možete se više nadmudrivati. Kupac je u ovoj situaciji u pravu, ne zbog lijepih trgovačkih običaja, nego po zakonu. A Zakon o zaštiti potrošača je jasan: trgovac se mora pridržavati istaknutih maloprodajnih cijena i uvjeta prodaje.
To znači da se roba mora prodavati po cijeni na polici, a ne onoj očitanoj s bar koda. Situacija koju smo opisali u nekoliko se navrata posljednjih tjedana dogodila autorici ovog teksta.
Ako pretpostavimo da trgovci nisu stigli istaknuti nove, više cijene,a proizvodi poskupljuju iz dana u dan i posla ima preko glave, činjenica je da krše zakon kad “presuđuju” prodavati po bar kodu.
Bez obzira na brdo poslova i preopterećenost trgovaca, činjenica je da nije pogreška kupca što trgovci nisu uskladili cijene na policama sa svojim blagajnama i bar kodovima.
Iz “Dalmatinskog potrošača” savjetuju građanima da je u ovakvim prilikama najbolje inzistirati na zakonu i tražiti da im se roba proda po onoj cijeni koja je istaknuta na policama. Odbije li to trgovac, ondaga mogu prijaviti Državnom inspektoratu.
PRAVILAU maloprodajnu cijenu mora biti uračunat PDV PremaZakonu o zaštiti potrošača, trgovac mora jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti iznos utvrđene maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda ili usluge koje pruža i rezervnih dijelova koje prodaje s uslugom, te označiti da je cijena u kunama. Uz isticanje cijene u kunama, trgovac može cijenu istaknuti i u drugim valutama. Maloprodajna cijena, koja mora biti istaknuta, konačna je cijena u koju mora biti uračunat i porez na dodanu vrijednost. Odvajanje robe, rok trajanja… Trgovac mora fizički odvojiti proizvode koje je stavio nasniženje ili rasprodaju od proizvoda koji nisu na sniženju, odnosno rasprodaji te jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti da je riječ o sniženju, odnosno rasprodaji.Proizvod koji je na sniženju, odnosno rasprodaji jer mu istječe rok uporabe mora dodatno imati jasno, vidljivoi čitljivo istaknut najkraći ili krajnji rok uporabe. Nije svejedno koliko posto Zakonom o zaštiti potrošača definirano je pravilo za sniženja cijene koja se izražavaju u nekom rasponu. Tako je određeno da se najveći postotak sniženja na početku sniženja, odnosno rasprodaje, mora odnositi na najmanje petinu svih proizvoda na sniženju ili rasprodaji. Konkretno to znači ovo: ako je u izlogu neke prodavaonice istaknuto sniženje robe od 20 do 50 posto, onda se kad trgovac starta sa sniženjem ili rasprodajom, sniženje od 50 posto mora odnositi na petinu ili 20 posto svih proizvoda koje prodaje na sniženju. |
TERMINIRasprodaja Sniženje Razlike u isticanju cijena Akcijska prodaja |