
Za prijateljstvo nikad nije kasno i uvijek možemo upoznati nove prijatelje
Voltaire je rekaokako je "prijateljstvo sastavni dio ljudske sreće". Prijatelje biramosami, dobrovoljno odlučujemo o provedenom vremenu i zajedničkimaktivnostima, čine nam život lakšim i zanimljivijim. Uvijek je mogućeupoznati nove prijatelje.
Znanstvenaistraživanja pokazuju da su ljudi koji imaju prijatelje zdraviji ipsihički se bolje osjećaju. Prijatelji pružaju podršku na emotivnoj,kognitivnoj (misaonoj) i praktičnoj razini. Suosjećaju s nama kad namje teško, vesele se kad smo sretni i pokazuju brigu. Pomažu nam pridonošenju odluka. Pomažu nam i praktično tako da, primjerice, pričuvajudijete, pomognu pri selidbi, posude knjigu ili učine nešto drugo zanas. Psiholozi ponekad kažu da su prijatelji i način suočavanja sastresom jer socijalna podrška i najveći problem čini prihvatljivijim.Prijateljstva se razvijaju kako se i mi osobno mijenjamo i zanimljivoje vidjeti kako se doživljaj prijateljstva mijenja tijekom života.
Rano djetinjstvo
Svi se sjećamo prvog prijatelja ili prijateljice, najčešće iz vrtića.Prva prijateljstva počinju u dobi od tri godine. Tada djeca uče kakobiti prijatelj i što znači imati prijatelja. Uče kako riješiti problemeu odnosima i kako biti na mjestu drugoga. Usvajaju mnoge vrijednosti,uključujući moralne prosudbe i spolne uloge. Mala će djeca prijateljemnazvati nekoga tko im se sviđa. U ovoj dobi prijateljstva su dostakrhka i puno je jača veza s roditeljima i braćom i sestrama.
U jednom istraživanju koncepta prijateljstva ispitivana je važnostodređenih elemenata prijateljstva. Sudjelovala se djeca od četiri dosedam godina, a za opis prijateljskih aktivnosti korištene su sličice. Kao najvažnije elemente prijateljstva djeca su odabrala zajedničke aktivnosti, simpatičnost, podršku, a manje princip blizine.
Primijećeno je da su djeca koja imaju više prijatelja sklonija višerazgovarati s drugom djecom. Ona koja ih nemaju znaju se potući sdjecom koja imaju prijatelje ili pak samo gledaju njihove aktivnosti sa strane.
Srednje djetinjstvo
Tijekom osnovne škole djecasmatraju prijateljem dijete s kojim se osjećaju ugodno i s kojim mogurazmjenjivati osjećaje i tajne. Djeca još ne mogu imati iskreneprijatelje, sve dok ne dosegnu kognitivnu zrelost, kako bi moglarazumjeti tuđa stajališta i potrebe.
Školska djeca su u recipročnoj fazi prijateljstva ili u fazizajedništva. U recipročnoj fazi još je važniji vlastiti interes odzajedničkog, primjerice, djeca nazivaju prijateljem ono dijete s kojimse mogu igrati kad nema nikog drugog. Kasnija i zrelija fazazajedništva uključuje lojalniji odnos. Tada djeca postaju posesivnija izahtijevaju ekskluzivnost. Djevojčice više vrednuju dubinu odnosa, adječaci broj prijatelja. Srednje djetinjstvo je tipično zbog prijateljaistog spola i zajedničkih interesa, a imati pravog i iskrenogprijatelja važna je točka u razvoju pojedinca.
Adolescencija
Intenzitet prijateljstva najjačije u adolescenciji. U adolescenciji prijateljstva su intimnija,prisutno je više podrške, ali i više kriticizma, što je djelomičnoposljedica razvoja intelekta. Adolescenti su sposobniji boljeizražavati vlastite misli i osjećaje. Bolje se mogu uživjeti uemocionalno stanje druge osobe. Prijateljstva u adolescenciji, zbogmeđusobnog povjerenja i emotivne podrške, osnova su za životnaprijateljstva.
Adolescenti koji imaju prijatelje imaju visoko samopoštovanje,samopouzdaniji su i dobro im ide u školi. Adolescenti biraju zaprijatelje vršnjake koji su im slični. Ta sličnost je kasnije u životui odabiru prijatelja manje važna. Budući da su u fazi odvajanja odroditelja, adolescentima je potrebna podrška nekog nalik njima.