
KAKO prepoznati ženu lidericu u Hrvatskoj?
Ona je stara između 30 i 39 godina, fakultetski je obrazovana, udana je i živi u gradu, a mjesečno zarađuje između četiri i šest tisuća kuna. Osim toga, sluša rock te domaću i stranu pop glazbu, bavi se sportom i rekreacijom, svakodnevno koristi internet i osobni automobil te rado putuje u inozemstvo.
Ti podaci rezultat su prošlogodišnjeg istraživanja „Životni stil žena u Hrvatskoj“ kojeg je na uzorku od 4000 ispitanika provela tvrtka Ipsos Puls, a koje je predstavljeno u sklopu konferencije „Žene – lideri novog doba“ održane prošlog tjedna u Zagrebu. U fokusu cjelodnevne konferencije bile su liderske sposobnosti i komunikacijski stil žena te poslovni odnosi s muškarcima u hrvatskom tranzicijskom te, i dalje, izrazito patrijahalnom društvu. Istraživanje koje je karakteristike žene liderice u Hrvatskoj postavilo u jasne okvire, ipak je pokazalo da većinu žena u Hrvatskoj, njih 92 posto, predstavljaju kvalificirane radnice, kućanice, umirovljenice, službenice, srednje i niže manadžerice te nezaposlene žene, dok svega osam posto Hrvatica predstavljaju direktorice, stručnjakinje te pripadnice višeg managementa ili slobodnih profesija.
Nedostatak podrške
Kako je u svom izlaganju istaknula Maja Ćuk iz Ipsos Pulsa, nasuprot ženi liderici je prosječna Hrvatica – ona je, pak, stara između 40 i 49 godina, ima završenu srednju školu, udana je i živi u gradu, a mjesečno zarađuje između dvije i četiri tisuće kuna. U slobodno vrijeme sluša narodnu i domaću pop glazbu, uglavnom se ne bavi sportom, ne koristi internet i osobni sutomobil na dnevnoj bazi i gotovo nikada ne odlazi na putovanja u inozemstvo.
Iako se radilo o ženskoj konferenciji, izlaganje pod nazivom „Jesmo li spremni na eru žena?“ održao je upravo – muškarac.
Profesor zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Velimir Srića je, iznoseći različite podatke o (ne)ravnopravnosti spolova, ustvrdio kako su žene poduzetnice u Hrvatskoj uglavnom opterećene biranjem između „majka i domaćica“ i „žena od karijere“, prihvaćanjem ženskih uloga uglavnom gube interes za poslovnu karijeru.
Trećina žena poduzetnica smatra kako tradicionalno shvaćanje uloge žena i nedostatak podrške okoline predstavljaju najveće prepreke u pokretanju posla, a čak dvije trećine poslovnih žena ima otežan pristup sredstvima financiranja. Veliku ulogu u promoviranju ravnopravnosti spolova u gospodarstvu, smatra Srića, treba odigrati upravo država. Hrvatska, međutim, ne pokazuje da to i razumije.
– U posljednje tri godine Ministarstvo gospodarstva izdvojilo je smješnih 13 milijuna kuna za žene poduzetnice čime je potpomognuto ukupno 1655 obrta i trgovačkih društava u vlasništvu žena, kazao je Srića dodajući kako je isto ministarstvo u samo jednoj godini direktoru tekstilne industrije Kamensko isplatilo 7,5 milijuna kuna potpore, a da on za radnice nije platio doprinose niti im isplatio plaće.
– Hrvatski politički ciljevi, među ostalim, trebaju težiti cenzusu 50:50 među muškarcima i ženama, svijest o ravnopravnosti spolova trebamo jačati kroz jednake plaće za isti posao, jednake kriterije pri mobingu te jednako opterećenje poslovima u obitelji, – smatra Srića zaključujući kako je jedan od 10 ciljeva koje Hrvatska treba postići do 2020. godine upravo puna ravnopravnost spolova.
Ne podnose žene šeficeRaspored moći u politici u menadžerskim strukturama poduzeća u Hrvatskoj još uvijek je naklonjen muškarcima, a muški otpor prema ženama rukovoditeljima nije prevladan – gotovo trećina muškaraca odbija pomisao da ima ženu za šefa. |
Zašto je H&M uspješna tvrtka?Od 11 članova Uprave sedam su žene |
Što je stakleni strop?Stakleni strop predstavlja neformalne prepreke koje manjinama onemogućavaju napredovanje, odnosno situacije u kojima je napredovanje kvalificirane osobe onemogućeno zbog nekog oblika diskriminacije. Iako se pojam staklenog stropa odnosi na sve manjine, najčešće se veže uz žene. Iako globalno ne možemo reći da žene predstavljaju manjinu, na višim razinama u poslovnim organizacijama takva je situacija česta. Razbiti stakleni strop zahtjevan je posao, a prije svega treba razviti vlastiti plan i to kroz prokreativan stav prema poslu, rad na izgradnji odnosa, preuzimanje odgovornosti, komunikaciju s kolegama i izgradnju reputacije, te razvoj znanja i vještina. |
Jeste li znali?Kriza uništava više muških radnih mjesta nego ženskih |
ARTEMIDE I ATENE U BIZNISU Kao podloga za izlaganje “Artemida ili Atena u biznisu” Mirele Španjol Marković iz Ciceron komunikacija poslužila je knjiga “Boginje u svakoj ženi” psihoanalitičarke Jean Shinoda Bolen. Knjiga prikazuje žensku prirodu kroz arhetipove sedam mitskih boginja: Artemide, Atene, Afrodite, Demetre, Here, Hestije i Perzefone. U ženama koje su rođene za biznis krije se Artemida i(li) Atena. Artemida je nekonvencionalna i beskompromisna, posvećena poslu koji radi. Divlja je, neobuzdana, spremna na rizik, ali preuzima odgovornost. Atena je boginja inteligencije, predstavlja razboritu, samouvjerenu ženu koja razmišlja razumom, ne srcem, usmjerena je na uspjeh, samostalna. Nasuprot njima stoje tri “ranjive” božice: Hera, Demetra i Perzefona koje personificiraju arhetipove tradicionalnih ženskih uloga: supruga, majka i kći. |
ŽENSKE MENADŽERSKE OSOBINESklonost konkretnome MUŠKE MENADŽERSKE OSOBINEApstraktno mišljenje |