
Glavni likovi romana Družba Pere Kvržicesu: Pero, Šilo, Medo, Budala, Divljak, Milo dijete
Sporedni likovi: Danica, Marija, Miloš, Đorđe,učitelj, župnik, roditelji
Roman započinje sa buđenjem glavnog lika Pere Kvržice, koji jebio boležljiv i imao temperaturu. Morao je izvesti kravu rano napašu. U sjećanju mu je bila očeva priča sa majkom vezanom uz starimlin.
Selo je imalo svoj mlin, no prema njemu je vodio most koji seurušio. Jedni seljani htjeli su popraviti most, no drugi nisu. Usvojim prepirkama, mlin je propadao, a oni su vozili žito namljevenje u stari mlin.
Nakon mnogo promišljanja, Pero odluči uz pomoć svojih prijateljaobnoviti seoski mlin. Dječaci su se popeli na trešnju kako bi imPero pokazao mlin, no kako su ih sa trešnje otjerali, krenuli su nazvonik crkve s koje se još bolje pruža pogled prema mlinu.
Drugi dan, dječaci su se zaputili prema mlinu koji je biozarastao, a nalazio se pored jezera. Pored mlina nalazio se i bunarkojeg su dječaci odlučili očistiti, no zamalo su izgubili Medu kojise u bunaru onesvijestio, no preživio je.
Pero odlučio da će se on spustiti u bunar, no on je pao u vodujer su dječaci popustili lanac i zahvaljujući tome, Pero seprehladio. Dok njega nije bilo, dječaci su učinili što su višemogli kako bi mlin zasjao prijašnjim sjajem.
Peru kao vođu mjenjao je Divljak, no kada se Pero vratio,Divljak se naljutio što više nije glavni i pobjegao. Bojeći se daDivljak ne otkrije seljanima što dječaci rade, Budala odlazirazgovarati s njim. Prijetili su
Divljaku, a on je u inat sve ispričao djevojčicama koje sutražile od Pere da ih prime u grupu kako bi i one doprinjeleradu.
Pero nije imao izbora jer su ga djevojčice ucijenile, tako da sudobile zadatak uređenja, čišćenja i crtanja. Jednog dana, našli suizgažen vrt i zašarane crteže na mlinu, što je bio učinio Divljakzbog toga što su ga dječaci isključili iz grupe.
No ubrzo su popravili svu štetu i planirali su predati mlin seluna zadnji dan škole. Otkrili su učitelju svoju tajnu, a on je došaopogledati mlin. Na kraju su svi sa zadovoljstvom proslavili zadnjidan škole i predaju mlina selu.